Scanias milstolpe – lanserar sina första el-lastbilar

2020-09-15 13:35  

Nu släpper Scania två elektrifierade modeller: Dels en helt batteridriven version, med en räckvidd upp till 250 km – till detta kommer en plug-in hybrid som ska kunna köra 60 km på ren eldrift.

Scania tar det stora klivet mot elektrifiering, och tillverkaren kallar dagens lansering för en milstolpe – med bolagets första helt batteridrivna lastbil samt en plug-in hybrid.

– Det är med betydande stolthet vi tillkännager starten på Scanias långsiktiga engagemang inom elektrifiering. Under de närmaste åren kommer vi årligen att lansera elektrifierade produkter och vi omorganiserar för närvarande vår produktion i enlighet med målet. Av särskilt vikt är att vi inom några få år också kommer lansera el-lastbilar för fjärrtrafik, anpassade för snabbladdning under förarnas lagstadgade 45-minutersvila, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Den helt batteridrivna el-lastbilen erbjuds med L- och P-seriehytter, utformade för stadstrafik. Köparen kan välja mellan fem- eller nio batterier, vilket ger 165 kWh alternativt 300 kWh. De fem ska prestera en räckvidd på 130 km, givetvis beroende på omständigheter som last och topografi – och med ytterligare fyra batteripack tar sig lastbilen upp till 250 km.

Tar CCS-laddning

Modellen kan ta CCS-laddning från elnätet, och med 130 kW DC-laddning ska det mindre än 55 minuter att ladda kan de fem batteripacken. För de nio ligger tiden under 100 minuter.

Läs mer: Bring testar ellastbilar från utmanaren Volta

En ny elmotor ger en kontinuerlig effekt på 230 kW vilket motsvarar omkring 310 hästkrafter. Två växlar ger en hög effekt över ett bredare hastighetsregister, vilket är en komfortfråga för föraren. Skillnaden jämfört med en konventionell motor är att eldrivlinan ger lastbilen en snabbare acceleration.

I Scanias elektrifierade lansering ingår även en ny plug-in hybrid som sägs ta sig upp till 60 km på ren eldrift. En 9-liters dieselmotor på 280-360 hästkrafter kombineras med en elmotor på 115 kW som ligger placerad mellan motorn och växellådan.

Laddar nästan fullt på 35 minuter

Lastbilens nya batterier har en högre energitäthet. Tre batteripack på vardera 30 kWh ger hybridens totalt 90 kWh. Och med 130 kW DC-laddning ska de kunna laddas till 80 procent på omkring 35 minuter.

I likhet med sitt modellsyskon drar plug-in hybriden nytta av bromskraftåtervinning. Hybriden kommer med L- och P-seriehytt, båda utformade för stadstrafik. L-seriens låggolvshytt är särskilt framtagen för en god överblick i tät stadstrafik.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt