Fordon

Saabs väg mot diket

Efter åratal av räddningspaket och nya ägare tycks Saab ha nått vägs ände. Men stora delar av verksamheten kan fortsätta. Staten som tar över reservdelsbolaget vid en konkurs har inga planer på att driva det vidare på egen hand. I stället ska det säljas till högstbjudande.

Publicerad

Vid en konkurs i Saab Automobile kan guldägget, reservdelsföretaget Saab Automobile Parts i Nyköping med 270 anställda, få nya ägare.

Samtliga aktier i bolaget är nämligen pantsatta och utgör säkerhet för att staten garanterar Saabs lån i Europeiska centralbanken, EIB. Hittills har EIB betalat ut omkring 217 miljoner euro eller nära 2,2 miljarder kronor till Saab.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här