Saabar vi inte fick se

2011-12-19 11:43  

Under Saabkrisen vintern 2010 uppmanade Ny Teknik hela världens Saabentusiaster att komma med förslag på hur en riktig Saab skulle se ut. Se här hur de svarade.

Det var för mindre än två år sedan som Saab Automobile frikopplades från amerikanska General Motors och började förbereda sig för ett nytt liv med Victor Muller och hans sportbilsföretag Spyker som ägare.

Victor Muller talade sig då varmt gamla tiders Saabdesign och var inte främmande för att bygga en retro-Saab någon gång i framtiden.

Samma spår var också Ny Tekniks läsare inne på. Och när vi med hjälp av sajten Saabsunited.com också fick kontakt med Saabentusiaster över hela världen var svaret detsamma.

Sammanlagt fick vi in synpunkter från mer än 150 Saabägare på hur en Saab ska se ut och vilka egenskaper den ska ha.

Vi samlade alla mejlen och kommentarerna och gick till bildesignern Johan Wejedal i Göteborg för att få en visuell bild av önskemålen.

Johan Wejedal såg genast en koppling mellan den gamla 96an och konceptbilen 9-X Biohybrid, som visades upp för ett par år sedan.

- Min bild av Framtids-saaben är en "modern retro" - som om Saab aldrig hade lagt ned 96:an utan ständigt uppdaterat det som Porsche gjort med 911, sa Johan Wejedal.

Han betonar Saabs arv från flyget.

- Flygarvet syns till exempel på taket, som är tänkt att likna glashuven på ett stridsflygplan eller ett privat propellerplan.

I en rad artiklar visade Ny Teknik upp förslag på hur en riktig Saab skulle se ut - inte bara Johan Wejedals bilder utan inskickade teckningar från alla möjliga håll.

Se bildspelet här ovan och klicka också på artikellänkarna här till höger för att läsa om alla förslagen.

Se också bildspelet över äkta gamla Saab:ar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt