Saab klarar sig utan GM

2011-11-15 23:00  

GM kan inte stoppa Saab, eller den som köper företaget, från att bygga en ny generation bilar. Hela den grundläggande tekniken kontrolleras av Saab. Därigenom ligger vägen öppen för kinesiska Youngman och Pang Da.

Nästa generation av Saabs bilmodeller baseras på Phoenix, ett slags grundritning eller grundkonstruktion som kan användas till ett antal nya bilmodeller. Den kontrolleras av Saab, till skillnad från dagens bilmodeller, där GM äger en stor del av tekniken.

Phoenix-akitekturen innehåller de system och unika konstruktioner som ska känneteckna framtida Saab-modeller. Bland annat har konstruktörerna lagt mycket krut på alla styrsystem, som får exempelvis motorer, axlar och fjädring att samverka. En del viktiga komponenter som motorer och växellådor ligger utanför arkitekturen, och kan köpas från olika tillverkare.

Den första bil som Saab tänker bygga på ­Phoenix-arkitekturen är nästa generation 9-3, internt kallad 540. Drygt halva bilen kommer från leverantörer utanför Saab, däribland ett antal komponenter och system som GM nu kan stoppa. Men det är ingen katastrof. I värsta fall tvingas Saab hitta nya leverantörer till motsvarande komponenter. Det rör sig om cirka 500 artikelnummer, mindre än tio procent av det totala antal komponenter i 540.

Det är inte heller säkert att GM tänker förbjuda Saab att använda de här komponenterna. I sitt uttalande i förra veckan betonade GM:s talesman James Cain att man är öppen för att fortsätta leverera motorer, växellådor och ­andra komponenter till Saab på affärsmässiga villkor.

Till skillnad från 9-5 och 9-4X, där GM äger hela arkitekturen, handlar det här om så kallat konkurrensneutrala komponenter, som alltså inte längre innehåller någon unik teknik och där motsvarande finns att köpa på marknaden. GM:s rättigheter ligger i att man äger verktygen som tillverkar just den här komponenten hos en leverantör och på så sätt kan styra vem som får köpa.

Anledningen till att Saab har fortsatt att använda GM-ägda system och komponenter är att konstruktörerna har tagit med en del teknik från dagens 9-3 och 9-5 till den nya modell­serien, förklarar centralt placerade källor inom företaget för Ny Teknik.

Det är system och komponenter man var nöjd med och hade tillgång till, och man sparade de enorma summor som krävs för egna komponentverktyg.

Under utvecklingen av 540 sade GM okej till Saabs planer av affärsmässiga skäl. Ska Saab ändå köpa grejor är det bättre att man köper av GM än av någon annan. Samma skäl talar för att man kommer att fortsätta att sälja komponenter till Saab.

Allt under förutsättning att Saab hittar en ägare som vill bygga nya bilar.

Dagens bilar byggs med GM-licenser

Dagens alla Saab-modeller baseras på GM-konstruktioner och byggs med licens från GM, utom Saab 9-4x, som även byggs av GM. Efterföljarna till dagens 9-3, 9-5 och 9-4x konstrueras utifrån Phoenix-arkitekturen. Nästa generation 9-3, även kallad 540, skulle enligt planerna introduceras nästa år, men är försenad till följd av krisen för Saab. I våras presenterades en så kallad konceptbil som skulle ge en vision av formspråket i kommande modeller. Den kallades Phoenix, men ska inte förväxlas med arkitekturen med samma namn.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt