Så tar Volvo över ratten

2015-10-06 14:43  
Vem är det egentligen som kör? Svaret måste vara extremt tydligt i en självkörande bil - det får aldrig råda något tvivel om det är bilen eller föraren som håller i ratten. Foto: Volvo

År 2017 släpper Volvo ut 100 självkörande bilar i Göteborg-trakten. Här är gränssnittet som ska låta föraren släppa kontrollen över ratt och pedaler.

Vem är det egentligen som kör? Svaret måste vara extremt tydligt i en självkörande bil - det får aldrig råda något tvivel om det är bilen eller föraren som håller i ratten. Nu har Volvo presenterat ett nytt användargränssnitt som ska hantera överlämnandet.

När bilen kommer till en sträcka där automatisk körning är tillåten så visar skärmen på instrumentbrädan att autopiloten är redo. Samtidigt börjar två små spakar på ratten att blinka. Om föraren då drar i båda spakarna så tar bilen över körningen. Nu lyser spakarna grönt och gränssnittet på skärmen visar att bilen är i självkörnings-läge. En klocka tickar ner tiden tills föraren måste återta kontrollen. Om han eller hon av någon anledning inte aktiverar spakarna igen för att återta kommandot när det är dags, så stannar bilen sig själv.

Volvos projekt med självkörande bilar har döpts till Drive me. Under 2017 ska förtaget starta ett försök där familjer och pendlare ska testa  100 självkörande Volvo XC90 i trafiken på utvalda vägar. Totalt kommer teststräckan att vara cirka 50 km.

 

Här är en film som visar hur gränssnittet ser ut.

 

Charlotta von Schultz

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt