Så ska en riktig Saab se ut (del 1)

2010-02-10 09:20  
Stephanie Karr, Cedar Rapids i Iowa, poserar framför sin Saab 9-3 på Ny Tekniks uppmaning. Foto: Ed Karr

Ny Teknik har fått in 150 förslag från Saabentusiaster över hela världen på vad som karaktäriserar en äkta Saab. Nästa vecka visar vi en bild på läsarnas Dröm-Saab.

Fram till på onsdag, när nästa nummer av Ny Teknik kommer ut, publicerar vi här på webben några utdrag av de många förslag som kommit in till redaktionen via mejl och kommentarer till det upprop vi gjorde på Ny Tekniks sajt och via sajten Saabsunited.com.

Först ut är Stephanie och Edward Karr från Cedar Rapids i Iowa, USA.

- Tack för att vi har fått chansen att dela med oss av vår vision om Saab, skriver de i ett mejl och skickar samtidigt med några bilder.

Stephanie har själv en femdörrars Saab 9-3 , årsmodell 1999. Edward har en 9-3 Sport Combi, årsmodell 2008 och Stephanies mor är inne på sin tredje Saab, nu en 9-3 cabriolet, årsmodell 2007.

Här är Stephanies önskelista för framtidens Saab.

1. Behåll det bästa av Saab och skippa onödigt lullull.

2. En bil är till för att köras, inte för att fibbla omkring med en massa knappar.

3. Men gärna uppvärmda säten som standard, liksom avbländande backspegel och Xenon-ljus.

4. Behåll idén med kombikupé med tre eller fem dörrar – praktiskt och snyggt och ett signum för Saab.

5. Jag älskar när andra bilägare skeptiskt tittar på när jag lastar bilen och den utan problem sväljer allting.

6. Turbomotor är ett måste. Effektiv och snabb.

7. Håll den avancerade tekniken diskret. Inga gimmickprylar bara för prylarnas skull.

Hon skriver att hon älskar att köra en Saab på isiga och snöiga vägar. Med vinterdäck på alla fyra hjulen behöver man ingen fyrhjulsdrift, skriver Stephanie Karr, som tävlade i isracing när hon var ung – i en Saab Sonett III.

Vi fortsätter att lägga ut sammandrag av läsarnas förslag på Nyteknik.se under resten av veckan.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt