Så här ser Cakes senaste elhoj ut

2019-11-07 08:00  
Cake Ösa. Foto: Cake

Är Ösa den första motorcykeln någonsin som är inspirerad av en arbetsbänk?

Den svenska elmotorcykeltillverkaren Cake har nu presenterat sin senaste skapelse efter debutanten Kalk. Det blev dock inte Bula, vilket Cakes vd och grundare Stefan Ytterborn trodde i våras. I stället är det Ösa som nu gör entré.

Fordonet har haft arbetsbänken som designmässig inspirationskälla. Mest framträdande är den långa balken som utgör en flexibel fästpunkt för sadeln samt en mängd olika tillbehör som korgar, väskor och krokar, beroende på användningsområde. Litiumjonbatteriet kan även fungera som en strömkälla för handverktyg – eller musikutrustning för den som vill anordna en konsert i skogen.

Läs mer: Cake vill bli elmotorcyklarnas Land Rover

Ösa är tänkt att uppfylla behoven för en rad användare, från pendlare till hantverkare och den sägs även ha terrängkörningsegenskaper.

Batteriet kommer i två storlekar, 1,5 och 2,5 kWh, vilket ger 60 respektive 100 kilometers räckvidd. Elmotorn levererar maximalt 10 kW. Fordonet kräver motorcykelkörkort.

Priset startar på 6 500 euro, motsvarande 69 000 kronor. Leveranserna börjar i mars nästa år.

Cake drog nyligen in 135 miljoner kronor i den senaste finansieringsrundan.

Fakta: Cake Ösa

Topphastighet: 100 km/h.

Batteri: 2,5 eller 1,5 kWh litiumjonbatteri med 110/220 V, 12 V samt 5 V uttag.

Maxeffekt: 10 kW, 7 kW kontinuerligt.

Vridmoment: 42 Nm.

Vikt mc: 65 kilo.

Vikt batteri: 17 kg (2,5 kWh) respektive 12 kg (1,5 kWh).

Hjulbas: 1 340 mm

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt