Cake vill bli elmotorcyklarnas Land Rover

2019-03-01 06:00  

Stefan Ytterborn är ”motorcykelantagonisten” som bestämde sig för att börja bygga elektriska offroadhojar – med målet att göra dem till en Land Rover eller Jeep för stadsfolk. Nu avslöjar han vilka de kommande lanseringarna blir.

Elmotorcykeln Kalk från Cake är medvetet designad i motsats till ”macho, meck och smuts”. Med sitt avskalade uttryck hoppas vd:n och grundaren Stefan Ytterborn i stället attrahera ytterligare en målgrupp.

– Vi är mer Patagonia än Kawasaki, säger han och syftar på den amerikanska tillverkaren av friluftsplagg som ofta syns på klättrare och äventyrare – eller personer som vill signalera dessa intressen.

Han har ”med försiktighet” konstaterat att de förmodligen kommer att locka kunder också bland de mer traditionella motorcykelfantasterna. Men när Cake väljer mässor att ställa ut på brukar deras medutställare snarare ha namn som North Face och Marmot snarare än Harley Davidson och Yamaha.

Läs mer: Svenska MC-utmanarens första elhoj lanserad

Stefan Ytterborn fick idén att bygga en elmotorcykel när han för första gången stötte på en under en friluftsmässa i München. Det är snart tio år sedan nu. Han såg sig själv på ”meditativt upptäckarstråt” i skog och mark på ett sådant fordon, utan att behöva växla eller väsnas.

– Utan att skämmas kallar jag mig för motorcykelantagonist i vissa avseenden. När jag få se en Ducati dra iväg utan ljuddämpare brukar jag tänka ”dra åt helvete”. Vi måste kunna dela utrymmet på ett bättre sätt. Men med elmotorcykeln tänkte jag att detta kommer att vända upp och ner på motorcykelbranschen.

Köpte ”en jävla massa elhojar”

Han lämnade sin förra företagsskapelse Poc 2016 och köpte på sig ”en jävla massa elhojar” för att ta reda på vad han ville bygga. De flesta etablerade motorcykeltillverkarna har i dag något eldrivet alternativ på menyn. Men Stefan Ytterborn riktar sin tacksamhet mot entusiasterna som drivit på utvecklingen genom att bygga hemma i sina garage.

– Utan dem hade vi aldrig kommit dit vi är. De har fattat att det behövs ett helt annat fordon. Jag vill hylla hela det klustret, säger han.

Så vad är Cakes första motorcykel Kalk för något? Stefan Ytterborn kallar den för en enduroliknande offroadmotorcykel. Den visades upp för ett år sedan och har hittills sålts i en begränsad upplaga på 50 exemplar. Den är gjord för terrängkörning, toppar 75 kilometer per timme och har en räckvidd på upp till 80 kilometer. En av de största skillnaderna mot konventionella enduromotorcyklar är vikten. Kalk väger knappt 70 kilo jämfört med runt 110 kilo för en bensindriven variant. På prislappen står det 13 000 euro, motsvarande 137 000 svenska kronor.

– Vi kallar det för lätt, tyst och rent. Vi säljer hojar med offroad-kapacitet men som också kommer att rulla i städerna, säger Stefan Ytterborn.

Piece of Cake

Förhoppningen är på ett plan att den ska bli ungefär samma sak för urbana storstadsbor vad terrängbilar från Jeep och Land Rover redan är, det vill säga transportmedel med hög kapacitet – men som kanske sällan eller aldrig utnyttjas till fullo.

– Vi befinner oss i underhållningsbranschen, konstaterar han.

De flesta komponenterna som bygger upp hojen har fått specialutvecklas. Fordonet är Made in Taiwan men motorn är från Storbritannien, fjädringen från svenska Öhlins, battericellerna från Samsung och controllern från Tjeckien.

Läs mer: POC-grundaren ska bygga första svenska elmotorcykeln

Den mittmonterade motorn driver bakhjulet via en kedja. Ny Teknik fick också möjlighet att testa en remdriven variant vid besöket på nya kontoret i Hammarby. Skillnaden i ljudnivå var påtaglig till kilremmens fördel. Men den är inte lika robust som en kedja och lämpar sig bara för plant underlag.

– Vi kommer kanske att erbjuda remdrift som ett tillval framöver. Och det går rätt snabbt att byta om man är van, säger Stefan Ytterborn.

Han har jobbat med produktutveckling i hela sitt yrkesverksamma liv och står bland annat bakom Ikeas designserie PS. Han nådde stor framgång med sitt företag Poc som tillverkar skyddsutrustning för främst vintersportare. Poc är en förkortning för uttrycket Piece of Cake (”lätt som en plätt”) och det sista ordet fick helt enkelt bli namnet på hans nya företag.

”Finns inga genvägar”

Kalk är den första ”plattformen” av totalt fyra som ska lanseras fram till 2022. Nästa verkar bli "Kula", även om Stefan Ytterborn poängterar att namnet på den plattformen, liksom kommande, bara är arbetsnamn.

– Vi har valt att optimera prestandan på Kalk. Kula blir lite enklare. Man kan tänka sig att begränsa den till 45 kilometer per timme för att även öppna upp för 16-åringar, säger han.

Därefter följer ”Ösa” som blir mer pendlarorienterad och sist ut blir ett högprestandafordon som just nu går under det interna arbetsnamnet ”The Beast”. Den är tänkt att konkurrera med enduromotorcyklar i 350- eller 500-kubiksklassen. Vikten kan därmed tänkas gå upp till 85 kilo från Kalks knappt 70.

Läs mer: Nu satsar Harley-Davidson på elmotorcyklar – vill nå yngre

Cake befinner sig nu i uppskalning. Målsättningen är att sälja 500 fordon i år. 2020 ska de bli 1 500, sen 3 000 och därefter 5 000. Då har alla fyra plattformar lanserats. Om tio år är planen att sälja 70 000 fordon.

– Bedömare säger att det kommer att säljas 200 miljoner elhojar om tio år. Vi adresserar 2 miljoner av dem och siktar alltså på en marknadsandel på 0,035 procent. Men vi kommer att fortsätta hålla oss till prestanda och premium. De ska vara snäppet mer precisionsbearbetade och det är viktigt att de fungerar i skog och mark. Det finns inga genvägar, säger han.

Mycket på gång

Uppskalningen kostar så klart pengar. Året då 5 000 fordon ska säljas beräknas företaget ha spenderat 600 miljoner kronor. Två tredjedelar av detta ska komma från försäljningsintäkter och resterande externt kapital.

Företaget har i dag 18 anställda, varav 12 i Sverige. De viiktigaste marknaderna är alpländerna, USA och Skandinavien. Dotterbolag finns redan i USA och Österrike.

Företagsidén bygger inte på ett traditionellt återförsäljarnätverk utan på att visa upp dem i utvalda städer samt ta dem till evenemang som drar folk.

– Om några veckor ska vi till världens största cykelfestival i USA, veckan efter det en surftävling i Maverick, sen en musikfestival i Oakland och därefter Burning Man. Allt handlar om att få folk att provköra, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt