Rekord i förseningar

2011-01-18 23:00  
Johan Pettersson

532 minuter. Så mycket försenat var ett av nattågen Stockholm-Östersund natten till julafton. Vinterns siffror över tågkaoset slår sannolikt fjolårets.

Växelfel, tåg på spåret framför, sent inkommande tåg. Stationshusens högtalare har i vinter gått varma av meddelanden om försenade och inställda tåg.

Hur svart och sorglig tågtrafiken varit i vinter är dock svårt att få ett helhetsgrepp om. 

Resenärerna som skulle komma fram till östersund klockan 6.14 på julaftonsmorgonen missade dock förmodligen Kalle Anka, eftersom de var framme först klockan 15.06.

En som strävar efter att ge tågkunderna en bild av förseningsläget är programmeraren Johan Pettersson, tågpendlare som jobbar på Softronic och som på sin fritid satt upp sajten Senatag.se.

Hans uppfattning är att problemen i tågtrafiken denna vinter varit besvärligare jämfört med förra säsongen.

—Med tanke på att snön och kylan kom redan i november så startade problemen med försenade och trasiga tåg tidigare i vinter. I fjol kom problemen under januari och februari, säger han.

På Senatag.se   kan man få fram hur mycket tågen varit försenade per sträcka och under en viss tid. Under perioden den 1 november till den 12 januari var exempelvis 173 tåg inställda sträckan Stockholm-Malmö. 480 tåg var försenade minst 15 minuter. 172 av dessa tåg anlände minst en timma senare än planerat — och 58 av dessa minst två timmar efter tidtabellen.

Senatag.se  kan i nuläget inte lämna uppgift om hur många tåg som totalt trafikerade sträckorna. 

–Men vi kommer att plocka in uppgiften så småningom, säger Johan Pettersson, som också arbetar på att ta fram appar för Iphone och Android.

Senatag.se-tjänsten fungerar med hjälp av indexeringsmotorn Govcrawler. Den liknar en automatiserad webbläsare som läser av Trafikverkets hemsidor över försenade och inställda tåg dag för dag. Därefter läses uppgifterna in i en databas där uppgifter ur bland annat den nationella tågplanen finns.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL