Peugeot Citroën slår ifrån sig anklagelserna

2017-04-26 16:01  
Foto: PSG Group

Efter skandalen med utsläppsfusk har franska myndigheter genomfört stickprov på dieselbilar. Fyra tillverkare har ”fastnat i nätet” – och nu har åklagare öppnat en formell utredning mot PSA Group.

Volkswagen var i fokus när dieselskandalen briserade i USA 2015. Men mycket talade för att även andra biltillverkare hade installerat programvara som känner av när en testcykel körs, och då justerar ned utsläppen. Franska myndigheter började därför ta slumpmässiga stickprov på dieselbilar för att jämföra laboratorieresultat och faktiska siffror.

För fyra tillverkare var resultaten missvisande, både gällande koldioxid och kväveoxider (NOx). De bolag som fått veta att de kan bli föremål för vidare utredning är PSA Group – Peugeot Citroën, Volkswagen, Renault, och FCA – Fiat Chrysler Automobiles.

Först ut att hamna under luppen blev PSA Group. Nu har franska åklagare öppnat en formell utredning mot Peugeot Citroën kring misstänkt fusk vid utsläppstest, med medföljande hälsorisker som resultat.

Med avancerad och kostsam avgasrening som standard har Peugeot och Citroën fått ned utsläppen av kväveoxider i sina modellflottor – till nivåer under många konkurrenter. Men under förra årets testar hade fem PSA-modeller betydligt högre NOx-utsläpp än de angivna siffrorna vid motorvägskörning.

Läs mer:

Läs mer: Efter dieselskandalen – risk för ökat slitage

Åklagarämbetet i Paris tog sitt beslut efter att de fått en rapport från det franska finansministeriets bedrägerirotel – men till journalister från Bloomberg har PSA Group slagit ifrån sig anklagelserna. Tillverkaren hävdar att man har följt de rådande utsläppsreglerna.

– PSA:s fordon har aldrig varit utrustade med mjukvara, eller någon annan utrustning som gör att man kan upptäcka tester, sade en talesperson för PSA till Bloomberg.

PSA:s aktiekurs dök som mest 3,5 procent efter nyheten om utredningen, och ett eventuellt fusk kan stå biltillverkaren dyrt. Enligt fransk lag kan ett bötesbelopp ligga på tio procent av årsvinsten, och detta skulle i så fall omfatta de tre åren innan avslöjandet. Ovanpå detta riskerar personer i ledningen upp till två år i fängelse, och böter på nära tre miljoner kronor.

Läs mer:

Läs mer: Så mycket kostar slutet på dieseleran

PSA:s aktiekurs dök som mest 3,5 procent efter nyheten om utredningen, och ett eventuellt fusk kan stå biltillverkaren dyrt. Enligt fransk lag kan ett bötesbelopp ligga på tio procent av den genomsnittliga årsinkomsten. Ovanpå detta riskerar personer i ledningen upp till två år i fängelse, och böter på nära tre miljoner kronor.

Under onsdagen släppte PSA Group sin kvartalsrapport för Q1. Totalt hade bolaget intäkter på cirka 130 miljarder kronor, var av bilproduktionen stod för omkring 86 miljarder kronor. Resultaten innebär en ökning på 4,9 procent.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt