Fordon

Oklart vem som ansvarar när bilen kör själv

Wanna Svedberg Foto: VTI
Foto: Pixabay

Straffrätten är anpassad för mänskliga förare - inte en artificiell intelligens. Det gör dagens lagstiftning tandlös när bilen börjar styra sig själv. En ny rapport undersöker frågan närmare.

Publicerad Uppdaterad

En förare som varit inblandad i en bilolycka kan straffas av lagen om hen visat sig oaktsam eller med vilje handlat på ett farligt sätt. Men vad händer när den som styrt bilen är en ai? Flera förutsättningar för att kunna utdöma straff blir då satta ut spel.

– Begreppen och termerna som finns i dag när det gäller straffrättsligt ansvar är inte anpassade för någon annan förare än en mänsklig. Det är det jag försöker problematisera i rapporten, säger Wanna Svedberg, doktor i rättsvetenskap.Hon har skrivit rapporten "Nya och gamla perspektiv på ansvar", om straffrätt när det gäller autonoma fordon, för VTI, Statens väg- och transportforskningsinstituts, räkning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här