Oklara regler – men trimmade elcyklar kan vara olagligt

2018-01-22 18:03  
Foto: Berit Roald / NTB scanpix / TT

Försäljningen av elcyklar har ökat kraftigt de senaste åren och i julas utsåg Svensk handel elcykeln till årets julklapp. Regeringen har också gett försäljningen en skjuts med löfte om ett bidrag till köpet.

Men med ett ökat intresse och ökad försäljning kommer också en del problem. Till exempel har det börjat dyka upp trimmade elcyklar. Tillbehör för trimning säljs öppet på nätet och i vissa butiker, trots att det kan vara olagligt, uppger SR Ekot.

– Det är ju inte helt okej, att man med lätthet ska kunna ändra de här cyklarna så att de går i ännu högre hastighet. Trafiksäkerhetsmässigt ser jag det som att det kan bli ett större problem, säger trafikpolis Hans Nilsson till radion.

På godkända elcyklar hjälper motorn till upp till 25 kilometer i timmen, en trimmad cykel kan komma upp i över 50 kilometer i timmen.

För att en elcykel ska tillåtas köra i höga hastigheter skulle det eventuellt krävas att den registreras som moped, att man betalar trafikförsäkring, och har en godkänd hjälm. Men reglerna är oklara. Vad som gäller för försäkring vid en olycka är också oklart.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt