Nu börjar Daimler leverera ellastbilar

2017-12-18 11:35  
Foto: Daimler

Tesla är pionjärer inom elbilismen – men när tillverkarens lastbil lanseras om två år så kommer de vara långt ifrån först. ”Vi levererar den första serietillverkade helelektriska lastbilen till kunder i Europa i dag”, säger Marc Llistosella på Daimler.

Elektrifieringen av fordon går i ett rasande tempo. Inom några år räknar flera tillverkare, bland annat Volvo Cars, att samtliga modeller de säljer har en elmotor ombord.

Tuffare reglering och utsläppskrav, särskilt i tätorter, driver utvecklingen allt snabbare. Det gäller även för lastbilar.

Amerikanska Tesla har länge haft en frontposition när det gäller elektrifiering – och när de visade sin långtradardragare ”Semi” i november överraskade de många experter.

Men även om angiven batterikapacitet och prestanda imponerade – så dröjer det fortfarande ett par år innan lastbilen ser dagens ljus. Och då kommer Tesla inte vara först. Detta då Daimlerföretaget Fuso nu har börjat leverera sina ellastbilar till kunder som DHL och DB Schenker.

Totalt handlar det om tolv bilar som nu skickats ut, och som ska användas av företagen i stadsmiljö.

– Bilarna har testats i vardagskörning i över 90 000 kilometer. Detta för att vi ska vara säkra på att vi lämnar över ett pålitligt och ekonomiskt fordon till våra kunder. Med Fuso Ecanter kan våra kunder inte bara köra tyst och utan lokala utsläpp – de sparar även in pengar i driftkostnader. Det här är framtiden när det kommer till distribution i urbana miljöer, säger Marc Llistosella, chef för Daimler Trucks Asia.

Modellen Ecanter började tillverkas i juli och den första serien bilar, 500 stycken, kommer leasas ut till utvalda kunder. Först 2019 öppnar orderböckerna upp för alla.

Ecanter har en lastkapacitet på 4,5 ton och drivlinan består av en elmotor om 129 kW och sex litiumjonbatterier om 13,8 kWh styck. Räckvidden för lastbilen är 100 kilometer – vilket enligt Daimler överstiger de flesta kunders behov när det gäller stadsdistribution.

Vidare räknar den tyska koncernen med att man kan spara 1 000 euro per 1 000 mil när det gäller driftskostnader. Detta i jämförelse om bilen hade haft en konventionell dieseldrivlina.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt