Loklyft räddar helgresorna

2008-12-23 07:30  
De två urspårade loken väger 76 ton vardera. De är så kallade linjediesellok av modell T44, tillverkade samtidigt i Trollhättan 1970. Foto: Björn Persson/Wighsnews

Nu på tisdagsmorgonen görs ett slutligt försök att lyfta det urspårade godståget i Kimstad upp på spåret igen. Lyckas operationen räddas helgresorna.

Urspårningen inträffade i söndags eftermiddag på Kimstad station mellan Norrköping och Linköping och har inneburit begränsningar i den ordinarie tågtrafiken.

Enligt tidningenArbetarskydds nyhetssajt kom det fullastade tåget av okänd anledning in på ett skyddspår på Kimstad station.

De båda multikopplade linjedieselloken från Nohabs verkstäder i Trollhättan passerade en äldre skyddsväxel och körde på en skyddsbock i slutet av skyddspåret.

- Men inget hindrar ett nästan fullastat godståg. Så när skyddsbocken var passerad rullade tåget av spåret och ut i gruset, säger Roger Lundberg, trafikchef på järnvägsföretaget TGOJ Trafik, ett dotterbolag till Green Cargo, till Arbetarskydds reporter.

De båda loken väger 76 ton vardera och måste lyftas upp på spåret igen.

Men först har man tvingats bygga en provisorisk väg fram till haveriplatsen så att den stora specialkranen kan köras på plats.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt