Jetströmmen fick Dreamlinern att flyga snabbare än ljudet

2019-02-22 16:16  
Foto: Virgin

Under en flygning mellan LA och London hamnade en Boeing 787-9 Dreamliner i en ovanligt kraftig jetström. Medvinden gjorde att flygplanet nådde 1 289 km/h.

Airbus nedläggning av A380 visar att branschens satsning på jätteflygplan var felaktig – nu hoppas man istället på att kortade restider ska ge ökade intäkter. Och tiden verkar vara mogen för nästa generations Concorde. Virgin Group och Japan Airlines har redan förbeställt Boom Supersonics kommande överljudsplan, som ska klara sträckan New York-London på tre timmar och 15 minuter.

Men faktum är att Virgin Atlantic redan har nosat på överljudsfart med att av sina reguljära passagerarflygplan. Under en flygning mellan Los Angeles och London nådde en Boeing 787-9 Dreamliner 1 289 km/h, vilket är snabbare än ljudet. Planet befann sig på drygt 10 600 meters höjd över Pennsylvania, men för Dreamlinern var händelsen helt odramatisk.

Uppstod av höga lufttemperaturer

Bakom farten låg en ovanligt kraftig jetström som har uppstått i mötet mellan höga lufttemperaturer i södra USA och iskall luft från norr. Jetströmmen gav flygplanet en knuff motsvarande 386 km/h extra ovanpå den ordinarie marschhastigheten på drygt 900 km/h. Men trots den extrema medvinden landade flygplanet bara 48 minuter före utsatt tid. Der rapporterar Popular Mechanics.

Läs mer: Boeings lufttaxi genomförde första autonoma flygningen

Men Virgin Atlantics flygning är långt ifrån den första som har överraskats av supersnabba jetströmmar. Förra året tvingades ett Turkish Airlines-plan som flög mellan Panama City och Istanbul förlänga resan med 128 mil – men lyckades ända landa på utsatt tid, detta tack vare en ovanligt stark jetström.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt