Därför satsar branschen på nya generationens överljudsflygplan

2019-01-11 14:00  

USA verkar vara på väg att luckra upp reglerna kring överljudsflyg – och branschen är på hugget. Virgin Group och Japan Airlines har förbeställt överljudsplanet från Boom Supersonic. I mach 2,2 ska det avverka New York-London på tre timmar och 15 minuter.

Concordekraschen i Paris år 2000 dämpade konsumenternas sug efter att färdas i överljudsfart – men nu pratas det åter om överljudsflyg. USA:s stränga regler har hämmat utvecklingen, men förra året gav kongressen FAA i uppdrag att samla in data kring den nya överljudsteknik som är under utveckling. Målsättningen är att man under 2019 ska ha tagit fram nya bullerregler för testflygplan – och 2020 ska landet även ha nya regler för kommersiellt flyg. Det rapporterar Popular Mechanics.

Många i branschen vädrar onekligen att tiden är mogen för ett resande i hastigheter över mach 2. Det bevisas inte minst av att Virgin Group och Japan Airlines har lagt in en förbeställning på det kommande överljudsplanet från Boom Supersonic. Deras tremotoriga modell Overture har plats för 55 passagerare och kommer prestera mach 2,2 – motsvarande 2 335 km/h. Det innebär enligt företaget att man avverkar New York-London på tre timmar och 15 minuter.

Totalt ligger det 30 förbeställningar på Overture. Men först ska det Coloradobaserade bolaget färdigställa XB1, en prototyp i halvskala som har fått smeknamnet Baby Boom. Senare i år ska den flygas av testpiloten Bill Schoemaker vid Mojave Air and Space Port. I väntan på att ljudknallar blir lagliga över fastlandet får överljudstesterna göras ute till havs. FAA har redan godkänt ny teknik som ingår i prototypen. Den kommer att tillverkas i kolfiberkomposit och har tre J85-motorer från General Electrics.

Läs mer: Det svenska elflyget som ska vara i luften om två år

Overtures räckvidd uppges vara 833 mil – och två stolsrader innebär att man inte behöver välja mellan att sitta i gången eller vid fönstret. En biljett med det nya överljudsplanet ska ha samma pris som konventionell business class. Stora utsläpp låg Concorde i fatet, men tillverkaren hävdar att Overture kommer producera samma utsläpp som motsvarande passagerarflygplan gör i dag.

Boom Supersonic säkrade nyligen investeringar på 100 miljoner dollar. Bland investerarna finns Google, Airbnb och Dropbox. Redan 2017 lade Virgin Group och Japan Airlines in tio miljoner dollar i bolaget.

Det finns fler uppstartsföretag som siktar på att lansera överljudsflygplan till mitten av 20-talet. Två amerikanska spelare är Aerion Supersonic och Spike Aerospace. De kommer inte utveckla nya motorer utan siktar på att modifiera existerande motorer. Under förra året kom dock ett besked som är tråkigt för båda bolagen.

USA-baserade International Council of Clean Transportation släppte en studie som hävdar att motorer som modifieras för överljudsfart kommer bränna fem till sju gånger så mycket bränsle per passagerare som ett konventionellt passagerarplan. Det innebär i så fall att överljudsplanens motorer överskrider utsläppsgränsen för kväveoxid med 40 procent och koldioxid med 70 procent.

Läs mer: Boeings vd utlovar flygande bilar inom ett år

– Det är förståeligt att folk är uppspelta över möjligheten att i en nära framtid få kliva ombord på ett överljudsflygplan. Den här analysen är dock en användbar påminnelse om att en miljöstandard kommer krävas för att säkerställa att överljudsplan återinförs på ett ansvarsfullt sätt, säger Anastasia Kharina, forskare på ICCT och en av medförfattarna till Forbes.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt