Fordon

Därför satsar branschen på nya generationens överljudsflygplan

Foto: Boom Supersonic
Foto: Boom Supersonic
Foto: Boom Supersonic
Foto: Boom Supersonic

USA verkar vara på väg att luckra upp reglerna kring överljudsflyg – och branschen är på hugget. Virgin Group och Japan Airlines har förbeställt överljudsplanet från Boom Supersonic. I mach 2,2 ska det avverka New York-London på tre timmar och 15 minuter.

Publicerad

Concordekraschen i Paris år 2000 dämpade konsumenternas sug efter att färdas i överljudsfart – men nu pratas det åter om överljudsflyg. USA:s stränga regler har hämmat utvecklingen, men förra året gav kongressen FAA i uppdrag att samla in data kring den nya överljudsteknik som är under utveckling. Målsättningen är att man under 2019 ska ha tagit fram nya bullerregler för testflygplan – och 2020 ska landet även ha nya regler för kommersiellt flyg. Det rapporterar Popular Mechanics.

Många i branschen vädrar onekligen att tiden är mogen för ett resande i hastigheter över mach 2. Det bevisas inte minst av att Virgin Group och Japan Airlines har lagt in en förbeställning på det kommande överljudsplanet från Boom Supersonic. Deras tremotoriga modell Overture har plats för 55 passagerare och kommer prestera mach 2,2 – motsvarande 2 335 km/h. Det innebär enligt företaget att man avverkar New York-London på tre timmar och 15 minuter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här