Fordon

Järnvägsslipar ruttnar: ”Kan betyda urspårning”

Internrevisionschefen på Trafikverket tror inte att bristerna i underhållet av svenska järnvägar beror på sammanslagningen av Vägverket och Banverket 2010 utan mer på bland annat bristande resurser. Foto: TT

Träsliprarna under landets mest trafikerade järnvägssträcka i norra Stockholm ruttnar sakta bort. Följden blir att bultar och klamrar som håller fast rälsen lossnar.

– Det beror på att underhållet inte fungerar som det ska och det kan betyda urspårning, säger spårsvetsaren Björn Weidlertz till SVT Nyheter.

Sträckan vid Karlbergs station trafikeras av passagerartåg och godståg från både norra och västra Sverige. Även tågen till Arlanda flygplats och Stockholms norra förorter går på spåren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här