Järnvägsslipar ruttnar: ”Kan betyda urspårning”

2015-08-10 07:57  
Internrevisionschefen på Trafikverket tror inte att bristerna i underhållet av svenska järnvägar beror på sammanslagningen av Vägverket och Banverket 2010 utan mer på bland annat bristande resurser. Foto: TT

Träsliprarna under landets mest trafikerade järnvägssträcka i norra Stockholm ruttnar sakta bort. Följden blir att bultar och klamrar som håller fast rälsen lossnar.

– Det beror på att underhållet inte fungerar som det ska och det kan betyda urspårning, säger spårsvetsaren Björn Weidlertz till SVT Nyheter.

Sträckan vid Karlbergs station trafikeras av passagerartåg och godståg från både norra och västra Sverige. Även tågen till Arlanda flygplats och Stockholms norra förorter går på spåren.

Enligt Johnny Naderus, vice ordförande för facket Seko, handlar det om lagbrott.

– Det är fullständigt oacceptabelt. Det finns säkerhetsföreskrifter som Trafikverket ska följa, där det tydligt framgår när man ska byta ruttna slipers. Uppenbarligen tillämpar inte Trafikverket föreskrifterna. Det är ett lagbrott Trafikverket ägnar sig åt, säger han till SVT.

Trafikverket skyller på resursbrist.

– Vi har en gammal och sliten järnväg med eftersatt underhåll i Sverige. Vi har ju begränsade resurser och då får man göra tuffa prioriteringar, och då kan det se ut så här, säger Åke Johansson, projektingenjör på Trafikverket, till tv-bolaget.

TT har utan framgång sökt en kommentar av ansvariga på Trafikverket.

Senaste nytt:

Läs mer: Trafikverket byter ut ruttna träsliprar

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt