Fordon

”Ingen förtäckt Audi – det här är tuffa prestandabilar”

Foto: Seat/Cupra
Foto: Seat/Cupra
Foto: Seat/Cupra
Foto: Seat/Cupra
Foto: Felix Björklund
Foto: Felix Björklund

En stundande produktoffensiv och enorm möjlighet. När det handlar om elektrifierat är Seat i startgroparna – och har en bra känsla inför elbilsracet. ”Det kommer att kraftigt stärka vårt varumärke”, säger Sverigechefen Per Brinkenberg.

Publicerad

Den som vill vara fräck kan kalla Seat för folkor sminkade med spanskt märke. Det har kanske stämt till viss del, och i början av 10-talet ryktades det att den tyska koncernen hade tröttnat på Seat. Men det var då. Ny Teknik besöker Seat Sveriges huvudkontor i Södertälje för att prata framtid och närmare bestämt – hur elektrifierad den är.

Men först krävs en liten förklaring. Seat har numera delats upp i två delar: huvudmärket Seat och systermärket Cupra (som tidigare var en benämning på de sportigaste modellerna). Båda har satsat mycket på crossovers, vilket har gjort att de slog rekord för försäljningen i fjol och under årets första halvår. 

Och detta är alltså startblocket för märkets elektrifieringsresa.

I våras visade Seat konceptet el-Born, en spansk version av Volkswagens ID.3 om man så vill – och den första från märket baserad på VW-koncernens MEB-plattform. I Frankfurt byggde man vidare på det dåvarande konceptet Cupra Tavascan och en serie laddhybrider visades upp. Men även om el-Born är huvudfiguren på den elektrifierade färden blir den inte först ut.

– Först ut är Mii Electric som kommer vecka 9, och börjar säljas inom kort. Därefter kommer både nya Seat Leon och Cupra Leon som laddhybrider. Sen har vi vår stora stjärna el-Born. Den öppnar vi förbeställningen för under Genèvesalongen vecka 10, säger Per Brinkenberg, Sverigechef för Seat och Cupra Sverige, när Ny Teknik träffar honom och produktchefen för laddbara modeller, Susanne Karlsson, på huvudkontoret.

”Blir en raket”

Men det tar inte stopp där. Seat/Cupra fortsätter med utrullningen. Förutom att Cupra får en egen version av el-Born, släpps det även laddhybridversioner av Cupra Formentor samt Seat Tarraco (den senare visas nu i Frankfurt). Breddningen av modellpaletten innebär att Seat kan börja konkurrera på flera nya områden.

– Fram tills nu har de som har haft elbilar stuckit ut. Där är Kia ett exempel. Nästa år kommer det att vara annorlunda. Och för Seat kommer elektrifieringen att kraftigt stärka vårt varumärke, säger Seatchefen. Och den ökade andelen av laddbara alternativ kommer att göra att Seat och Cupra blir aktuella för en ny grupp tjänstebilister, menar han.

– Vi har stått på ett ben i och med att vi huvudsakligen har sålt till privatpersoner. Även om vi har vuxit kraftigt med gasbilar. Men hade vi haft Seat Tarraco laddhybrid redan nu hade vi kunnat ta större marknadsandelar redan i år. När nu exempelvis Seat Leon PHEV kommer, så tror vi att den blir en raket på fleet-marknaden. Det kommer att bli ett race och vi står redo.

Men vilka är då kunderna? Varför ska man välja Seat eller Cupra framför VW och Audi?

– Man kan tycka att vi inte är med på tåget och att vi har halkat efter. Och visst, vi sitter inte i första vagnen, men vi är med. VW-gruppen försöker lägga en karta där varumärkena passar in mot målgrupper. Vi har ett varmblodigt dna från Barcelona som vi jobbar benhårt med. Vi har design, attityd och produkter som sticker ut något mer. Även om vi inte trycker på det kan vi kanske i slutändan ha ett något lägre pris. Men framförallt: alla vill kanske inte ha en VW Tiguan på garageuppfarten, för vissa passar en Cupra bättre, säger Per Brinkenberg.

– Fördelen med att inte vara först ut är att man istället kan lansera beprövad och bra teknik från start, säger Susanne Karlsson, produktchef och ansvarig för elektrifieringen Seat och Cupra på svenska marknaden. Men vi är väldigt glada och stolta över att vi får släppa en modell baserad på MEB-plattformen, bara sex månader senare dessutom. Det är fantastiskt för Seat och Cupra och visar på ett stort förtroende från koncernen.  

Per Brinkenberg säger att tack vare produktplacering ser man att det spanska märket går hem mer hos yngre.

– Vi har ungefär tio år yngre kunder än VW och antagligen betydligt yngre än Škoda. 

Men hur ska kunder då förstå skillnaden mellan Seat och Cupra?

– Märkena kommer att delas upp mer och mer. Exempelvis kommer Cupra Formentor aldrig att ha en Seat-logga. Vi räknar att Cupra kommer att växa enormt, men det ska inte ske på Seats bekostnad. Cupra kommer att leverera en annan resa när det kommer till tjänster, men även produkter. Vi vill inte kalla Cupra för premium, för det är ingen förtäckt Audi – det här är istället tuffa prestandabilar. Där Seat är lekfull och "streetsmart" är Cupra sofistikerad och cool. 

Seat är inkörsporten i VW-familjen

Att vara en del av en större koncern, det som vissa belackare har hävdat var kvävande för Seat, är nu en stor fördel. Tidigare i år meddelades det att det spanska märket ska leda utvecklingen av en ny mindre elbilsplattform samt för digitalisering. Därtill har man sedan en tid tillbaka varit ansvarig för området mikromobilitet.

– Vi har lanserat el-sparkcyklar så där räknar vi med att få tag i kunderna tidigt. Vi kommer även att lansera flera mikromobilitetskoncept de kommande åren, bland annat Minimó, som är lite likt Renault Twizy dock helt tät med klimatanläggning som gör att den kan köras året runt även i Skandinavien. Så helt plötsligt täcker vi upp redan från tidig ålder. En annan sak som är mer ungdomligt är att Seat inte kommer att prata listpris på samma sätt framöver.

– Eftersom vi kommer att vara ledande inom gruppen på on demand-tjänster och uppkoppling kommer vi även att lösa abonnemang för mobilitet. Jag tror att mycket av vår elbilsförsäljning kommer att gå via någon form av abonnemang – och vi kommer nog inte ens prata kontantpris för Mii, säger Per Brinkenberg.

Men även om tillverkarna börjar få fram produkter, krävs det enligt Susanne Karlsson, mer för att elbilen ska bli en framgång.

– Vi har jobbat intensivt för att alla återförsäljare ska kunna börja sälja elbilar. Det har gjorts stora investeringar i hela organisationen för att få till en laddinfrastruktur i hela återförsäljarnätet, utbildningsnivåer för servicetekniker, verktyg, karantänplatser och återvinning av uttjänade batterier. Mycket av detta har vi gemensamt inom gruppen, vilket är en stor fördel. Men jag tycker att för stort ansvar för att utöka laddinfrastrukturen just nu verkar ligga hos biltillverkare och elbilskunder. Där skulle vi istället vilja se att regering och stat tog större krafttag. Vi ser vissa investeringar, men vi måste nog vara mer kreativa och hitta fler lösningar, säger hon.

– De offentliga ytorna måste få fler laddplatser, då menar jag inte att man ska sätta upp stolpar längs hela Ringvägen, för det lär inte fungera. Nej, istället kanske man får ha en form av laddtjänst i garage och vid flygplatser – så laddplatser inte tas upp av bilar som står en vecka. Sådant här måste vi också tänka mer på, säger Per Brinkenberg.

Elektrifierade modeller från Seat och Cupra

Seat Mii electric – Säljstart inom kort, leveranser påbörjas vecka 9 2020.

Seat el-Born – Förhandsbokning av el-Born öppnas vecka 10 2020 i samband med Genevésalongen, leverans senare under året. 

Seat Leon PHEV – kan beställas under 2020

Cupra Leon PHEV – kan beställas under 2020

Seat Tarraco PHEV– kan beställas under 2020

Cupra Formentor PHEV– kan beställas under 2020