Fordon

Hyundai plöjer ned mer än 60 miljarder i bränsleceller

Hyundai satsar på bränsleceller. Foto: Hyundai bränsleceller.
Hyundai IX35 - en vätgasdriven bränslecellsbil har en bränslecell som omvandlar vätgas till elektricitet. Foto: Hyundai

Elon Musk kallar det för häpnadsväckande korkat – men Hyundai fortsätter att satsa på vätgasfordon. Fram till år 2030 kommer man investera 60,3 miljarder kronor i bränsleceller, med en halv miljon tillverkade fordon om året.

Publicerad

I den stora omställningen från fossila bränslen har allt fokus hamnat på rena elbilar. I dag hotas till och med plug-in hybriderna av att ställas i skamvrån, med debattörer som kräver att de inte längre ska få använda offentliga laddstolpar. Vätgasbilar är i grund och botten elfordon, med skillnaden att det är bränsleceller som omvandlar drivmedlet till elektricitet. De enda utsläppen ur avgasröret är vatten. Och med en räckvidd som konventionella bilar och möjligheten att tanka lika snabbt sågs de en gång som ett bra komplement till elbilar – som erbjöd en kortare räckvidd och långa laddtider.

För inte så länge sedan var visionen att en laddinfrastruktur och ett nätverk av vätgasstationer skulle växa fram parallellt på respektive marknad, men så har det inte blivit. I början av 2018 hade hela USA bara 39 tankställen för vätgas som var tillgängliga för allmänheten. I Europa är Tyskland ledande med 24 tillgängliga stationer. Men bäst i världen är Japan med 91 sina tankställen för vätgas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här