Fordon

RAC: Hybriderna borde förbjudas vid offentliga laddstolpar

RAC anser att hybridbilar borde förbjudas vid offentliga laddstolpar. Foto: Chargemaster

Laddhybrider tar mycket längre tid på sig för att fylla batteriet än rena elbilar. Därför anser brittiska intresseorganisationen RAC att hybriderna borde förbjudas att använda offentliga laddstolpar.

Publicerad

En fungerande laddinfrastruktur är avgörande för elbilistens trygghet, och ett par minuter vid laddstolpen kan räcka för att man ska få ett par-tre mil till godo. Men elbilar är inte ensamma om att stanna vid dessa vattenhål – även de som kör laddhybrider har möjlighet att rulla på ren el. Det finns dock stora skillnader mellan biltyperna. En laddhybrid har inte samma robusta laddteknik, vilket gör att det finns begränsningar kring hur snabbt de kan ladda. Och enligt en rapport från brittiska trafikorganisationen RAC Foundation tar det ungefär tolv gånger så lång tid att ladda dem jämfört med en ren elbil.

Och här kommer ett problem. Hybriderna kan ju köra på bensin/diesel – medan de rena batteribilarna inte har den backupen. Att de då blockeras från laddstolpar är enligt RAC både dyrt och ineffektivt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här