Här kraschar krocksäkra Volvon inför publik

2010-05-07 14:38  
Hoppsan!

Mitt under tioårsfirandet av Volvos säkerhetscentrum i Göteborg gick någonting väldigt fel. Systemet som skulle hindra krock fungerade inte, och en svindyr förseriebil kraschade rakt in i ett långtradarsläp.

Den handbyggda S60 var försedd med Volvos egenutvecklade system ”Collision warning with full autobrake”. Systemet jobbar med en radar och en kamera som talar om om det finns ett hinder framför bilen, och en programvara som talar om för bilen att den ska varna och bromsa.

Systemet finns på marknaden sedan 2008, som tillval i XC60 och V70. Mer än 1 000 bilar med systemet rullar på vägarna. Enligt Volvo finns det ingen anledning att vara orolig för att de systemen inte ska fungera:

–Ingenting tyder på att felet ligger i själva säkerhetssystemet, säger Volvos presschef Per-Åke Fröberg. Efter vad vi fått fram hittills ligger problemet snarare i hanteringen av provbilen och förberedelserna inför provet. Det var en förseriebil av nya S60.

–Vi var tvungna att snabbladda batteriet strax före det här provet, och en möjlighet är att strömstöten störde elektroniken i systemet. Men det finns fortfarande ett par andra spår som vi undersöker.

Hur vet jag att det inte uppstår samma fel på min nya XC60 när jag snabbladdar den?

–Det vet vi inte i dag, men om felet uppstår så kommer ett felmeddelande på displayen, som talar om att systemet inte fungerar, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.

Fanns inte det i testbilen då?

–Jo.

Men ni körde testet i alla fall?

–Ja, tyvärr. Krockdockan sa inte till.

Varför utlöste inte krockkuddarna vid smällen, det var i alla fall 35 km i timmen?

–Krockkuddarna är bortkopplade i våra förseriebilar, de är så extremt dyra, i princip handbyggda, att vi inte vill ta risken att inredningen skadas av krockkuddar som löser ut av misstag.

Se krocken på video här

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt