GPS på tågen ska minska dödsolyckor i plankorsningar

2022-05-19 13:00  

Trafikverket vill sjösätta ett nytt system för att varna trafikanter vid obevakade järnvägsövergångar. Men först måste alla tåg koppla upp sig.

Varje år sker ungefär 20 dödsolyckor vid plankorsningar, alltså där järnväg och väg korsar varandra. Trafikverkets långsiktiga plan är att bygga bort landets 6 500 plankorsningar, men för att minska dödsolyckorna på kort sikt tar myndigheten nu fram ett nytt, digitalt varningssystem.  

–Problemet är störst i tätorter där gående passerar och på landsbygden där vi har andra typer av fordon som korsar plankorsningar, säger Torbjörn Biding som är projektledare på Trafikverket.  

De allra mest utsatta platserna är de oskyddade plankorsningarna. Det finns runt 3 500 runt om i Sverige, och där finns varken bommar eller varningssignaler.  

Så tanken är att varna trafikanter på annat sätt. Företaget Digital Tvilling har fått i uppdrag att utveckla ett digitalt system som kan skicka ut varningar till personer i närheten när ett tåg närmar sig. 

Under torsdagen anordnar Trafikverket ett pressevent i Linköping där bolaget demonstrerar en app som de utvecklat för att skicka ut varningar.

 

Läs mer: Klart: SJ köper 25 nya snabbtåg: ”Hög hastighet och riktigt bra komfort”

Kräver GPS på tågen

– Ambitionen är att vi ska ha systemet i bruk under det här året på stråk där vi kan få satellitdata för att få kontroll över hur många tåg som trafikerar sträckan, säger bolagets vd Niklas Post. 

En användare som närmar sig en oskyddad plankorsning får en passiv varning i form av en notis i telefonen. Om Digital Tvilling detekterar ett tåg som närmar sig plankorsningen får användaren en mer aktiv varning med både text, ljud och en kartbild i telefonen.

Så här kan en varning se ut i appen som Digital Tvilling utvecklat för Trafikverket. Foto: Digital Tvilling

För att få koll på tågtrafiken behöver företaget installera GPS-mottagare på alla tåg som trafikerar sträckan, något som inte är standard i dag.  

Förhoppningen att under de närmaste åren kunna implementera varningssystemet på alla tågsträckor, och först ut blir troligen Kinnekullebanan i Västra Götaland och Stångådalsbanan och Tjustbanan som går mellan Linköping och Kalmar respektive Västervik. 

Läs mer: Trafikverket: Intelligensen ska sitta i bilen – inte i infrastrukturen

Automatiska varningar till bilar

Tanken är inte att alla behöver ladda ner en app från Digital Tvilling för att få varningar om annalkande tåg. Bolaget bygger istället ett öppet api som gör det möjligt för andra tjänster att integrera varningssystemet. 

De för redan diskussion med aktörer i fordonsbranschen för att automatiskt skicka ut varningar till nyare bilar som närmar sig obevakade plankorsningar via trafikinformationssystemet Nordicway. Det skulle kunna implementeras så fort systemet är i bruk.

Torbjörn Biding är projektledare på Trafikverket. Foto: Alexander Ellingsen

En annan möjlig tillämpning är att apputvecklare kan bygga in varningssystemet. Allt från kartappar till motionsappar skulle automatiskt kunna meddela användaren om att tåg är på väg när de närmar sig en plankorsning. 

–Vi vill visa med det här projektet att tekniken redan finns, det gäller bara att bygga ihop den på ett smart sätt och GPS på loken blir en naturlig del i att öka säkerheten vid plankorsningar, säger Torbjörn Biding. 

Simon Campanello

Mer om: Tåg Trafikverket

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt