Geelys nya körsimulator kan ersätta biltester på bana

2020-05-15 13:17  

Samtliga av Geelys bilmärken kommer att dra nytta av den nya körsimulatorn på Lindholmen. Den ska innebära snabba svar utan att behöva rulla ut prototyper på testbanan.

Det är inte länge sedan som Ny Teknik besökte Geelys campus Uni3 i Göteborg. Där finns bland annat Geely Holding Groups innovations- och utvecklingscenter, Cevt (China Euro Vehicle Technology AB). De utvecklar framtidens mobilitet för samtliga av bolagets bilmärken: Geely Auto, Volvo Cars, Lynk & Co, Polestar samt Proton och Lotus.

Cevt arbetar med allt från mjukvaruutveckling till nya modulära lösningar och applikationer för virtual reality. För ändamålet har Geely även investerat i en ny körsimulator. DiM250 (Driver-In-Motion 250) är stor nog för att på ett övertygande sätt återge verkligheten.

Riggen utgörs av en cockpit baserad på ett verkligt fordon, med alla reglage, speglar etcetera som du hittar i din egen bil. Den ska till och med ha ett avancerat ljudsystem som imiterar alla de läten som associeras med fordonet. Cockpiten är placerad ovanpå en rörlig plattform – och den omges av en välvd skärm som kan visa upp alla typer av miljöer.

Läs mer: Polestar Precept får ”självmordsdörrar”

– Vår ambition är att simulatorn ska efterlikna så många aspekter av den verkliga världen som möjligt, för att ge våra ingenjörer ett alternativ till dyra och tidsödande tester på bana. I många fall ser vi att vi kan utföra samma test i laboratoriet och nå samma höga representation av verkligheten, säger Mats Fägerhag, vd för Cevt i ett pressmeddelande.

Det här innebär att simulatorn kan vara ett alternativ till alla typer av tester som kan göras med ett verkligt fordon.

– Några exempel på sådana studier skulle kunna vara kring fordonsdynamik, körupplevelse och väghållning – men även forskning kring autonoma bilar såväl som framtidens transporter och mobilitet. Allt som på ett överensstämmande sätt kan modelleras på en dator kan testas, säger han.

Läs mer: Volvo startar nytt bolag för självkörande

Simulatorn ska installeras som en del i det andra byggsegmentet av Uni3 by Geely på Lindholmen. Den nya delen är tänkt att invigas 2021, men sannolikt kommer simulatorn att vara igång något tidigare. Enligt Mats Fägerhag visar investeringen i simulatorn hur viktigt Cevt är för Geely – och satsningen stärker Göteborgs position som den nordiska bilstaden.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt