Här är Geelys nya forskningscenter i Göteborg

2020-03-30 06:00  

Följ med Ny Teknik till Geelys omtalade nya campus Uni3 i Göteborg där framtidens fordonsteknik ska utvecklas. Anläggningen utgörs av 3 500 arbetsplatser, ett hotell, ett kulturcenter och ett showroom för Geelys nya bilmärke Lynk & Co.

Bygget har gått hisnande fort. I utkanten av Lindholmen i Göteborg, där det tills för bara ett par år sedan låg en stor parkeringsplats, tornar Geelys nya högkvarter upp sig.

– Avsiktsförklaringen gjordes i juni 2017, och i januari i år flyttade man in i det första huset på 20 000 kvadratmeter. Det är spännande. På den tiden har man både hunnit reda ut vad som ska byggas, och fått klart och möblerat ett hus som innehåller både labb och restauranger. Det är fascinerande, säger Liz-Marie Sander som är projektledare för de två första byggetapperna.

Det är början av mars när vi ses. Coronautbrottet i Sverige har precis börjat och på alla skärmar i lobbyn står budskapet skrivet att en vinkning går lika bra som en handskakning.

Inredningen går i grått, och det är gott om trädetaljer på väggarna. Var och en av de fem byggnaderna på campus, på totalt över 100 000 kvadratmeter, går i ett av de fem kinesiska elementens tecken. I det första huset råder därför ett trätema som kommer att få sällskap av eld, jord, vatten och metall.

Liz-Marie Sander som är projektledare för de två första byggetapperna av Uni3 by Geely. Foto: Sören Håkanlind

Arbetsnamnet för anläggningen har varit Geely Innovation Centre, men den benämningen kommer att få maka på sig när den officiella invigningen sker nästa år.

– I och med att vi tar in externa hyresgäster vill vi inte att det bara ska vara ”Geely-huset”. Därför kallar vi campuset för Uni3 by Geely, säger Stefan Lundin som är kommunikationschef för Geely Sweden Holdings, bolaget som sitter högst upp i det kinesiska konglomeratets svenska koncernträd.

Uni ska stå för "unify", att förena, och trean för resonemanget om en helhet är större än sina delar. Att ett plus ett kan bli tre.

Fast det där med att förena saker är inte alltid smärtfritt. Geely har sedan köpet av Volvo Cars för tio år sedan blivit en allt viktigare del av Göteborgs näringsliv, men bygget på Norra älvstranden är inte okontroversiellt.

Läs mer: Så försöker Geely stoppa coronaviruset i Kina

Det raska tempot har kommit att trampa några andra parter på tårna. Göteborgs-Posten har i en artikelserie under hösten granskat hur Geely fått en gräddfil i handläggningsprocessen som bland annat inneburit att ett skolbygge fått skjutas upp, och bolaget ska ha fått köpa marken till under marknadspris.

– Det som inte framgick i GP:s artikel var att Göteborgs stad applicerade ett nytt arbetssätt på både detta projektet och ett flertal andra i staden som går ut på att arbeta med parallella processer för att öka hastigheten i handläggningstider generellt. Vi fick alltså inget eget snabbspår, menar Stefan Lundin.

Vad gäller priset hänvisar Geely till en kommentar från det kommunala bolaget Älvstranden utveckling som tillbakavisar att Geely skulle fått köpa marken billigare.

Uni3 by Geely ligger på Lindholmen i Göteborg. Foto: Sören Håkanlind

Den största enskilda hyresgästen på campus är Geelys utvecklingsbolag Cevt, China-Euro Vehicle Technology. Bolaget som bildades för att utveckla CMA-plattformen (den som bland annat Volvo XC40 och Polestar 2 är baserade på) har på några få år växt från en liten grupp anställda till en personalstyrka på runt 2 000, varav hälften nu hunnit flytta in på Uni3.

– Det har varit fantastiskt bra att få komma in i ett och samma hus. Vi har suttit på 14 olika adresser på Lindholmen, och det har inte varit lätt att veta vem som sitter var eller vilket möte som är på vilket kontor, säger Conny Almkvist som är projektledare för etableringen av Cevts nya labbmiljöer.

Läs mer: ”Geely verkar vilja styra Volvo hårdare”

Den första av dem står redan klar, i tillfälliga lokaler på entréplan.

Med vr-hjälmen på och en handkontroll i var näve greppar maskiningenjören Anton Berce den virtuella bromsboostern och vi kan via en bildskärm följa hur han noggrant placerar in den i bilens motorrum.

– Här analyserar vi om en människa kan sätta ihop de här prylarna. Både att vi kan få dit dem rent geometriskt, och att en människa kan montera dem med bra ergonomi, förklarar han.

I vr-labbet finns just nu två stationer, en där nya bilmodeller som fortfarande inte lämnat ritbordet kan demonstreras i virtual reality. Den andra, där Anton Berce jobbar, håller också till i en virtuell verklighet. Men här handlar det om att steg för steg gå igenom monteringsprocessen under tillverkningen. Genom att följa bilen genom hela produktionslinan går det att hitta problemen redan innan de fysiska komponenterna tillverkas.

Anton Berce på Cevt demonstrerar vr-labbet. Foto: Sören Håkanlind

Anton Berce tar ett steg tillbaka i vr-miljön och visar de två digitala avatarerna, en man och en kvinna, som är i färd att montera bilen.

– När hon monterat bromsboostern kommer han att trycka till pedalen inne i förarutrymmet, säger Anton Berce.

– Då är det viktigt att se om han kommer att slå i huvudet när han ska sträcka sig in. Och hur högt upp ska bilen vara när man ska genomföra den här operationen? Vi går igenom bilen, bit för bit, från början till slut.

På andra sidan väggen pågår bygget av det första huskomplexets andra etapp. Ett 14 våningar högt bygge som bland annat ska rymma Cevts alla labbmiljöer när det står färdigt nästa år.

Här ska också United Spaces flytta in med 4 200 kvadratmeter som mindre bolag som vill ha coworkingutrymme eller kontorkan hyra in sig på.

Liz-Marie Sander som är projektledare för de två första byggetapperna av Uni3 by Geely. Foto: Sören Håkanlind

Än så länge är bara stommarna på plats och byggarbetet pågår för fullt. Vi tar trapporna fyra våningar upp till våningen där de flesta av fordonslabben ska ligga. Golven är förstärkta för att klara en belastnings på 400 kilogram per kvadratmeter, mot 250 kilogram på kontorsplanen.

Men orsaken är, åtminstone inte enbart, att hela bilar kan lyftas in genom den stora porten i den sydvästra fasaden och sedan rullas längs korridorer där man undvikit 90-gradiga hörn för att ha lite bättre svängutrymme.

– Vi har våra serverrack, de drar mycket ström och är tunga, förklarar Conny Almkvist som är projektledare för etableringen av Cevts nya labbmiljöer.

– Vi ska inte bygga den typen av labb som man ser framför sig när man tänker på en labbmiljö. Nu pratar vi utifrån aspekter som elektrifiering, uppkopplade och autonoma fordon. Då blir det en annan typ av labb. Det är inte ”tryck och pys” utan något mer kontorsanpassat, med testriggar i serverrack.

Conny Almkvist som är projektledare för etableringen av Cevts nya labbmiljöer visar runt inne på bygget av den andra etappen. I det här rummet ska testpaneler få prova på nya infotainmentsystem och andra digitala miljö. Foto: Sören Håkanlind

Totalt kommer Cevts labb att uppta runt 5 000 kvadratmeter och är utspridda över tre våningsplan. De ska hantera allt från fullstora bilar till komponenter och mjukvara. Och en liten mekanisk verkstad för att bygga eller modifiera komponenter.

Det ska finnas så kallade boxcar-stationer där elsystemet i bilar kan testas, ytor för tester av snabbladdning och framdrivningssystem och gott om terminaler för att användartesta infotainmentsystem och hur människor interagerar med bilen (human-machine interface). I källaren byggs ljudisolerade rum för tester som måste ske helt ostört från yttre påverkan.

Uni3 by Geely

När hela bygget står klart under 2022 ska centret omfatta 104 000 kvm som ska rymma 3 500 arbetsplatser, ett hotell och flera restauranger.

Cevt, Geely Sweden Holding och Geely Motorsports är några av de egna bolagen som ska sitta i Uni3, som drivs av bolaget Geely Innovation Centre Management .

Det ska även det relativt nystartade bilmärket Lynk & Co som har en designstudio i Göteborg. Deras bilar bygger på samma CMA-plattform som Volvo XC40 men hittills varit verksamma på den kinesiska marknaden. Målsättningen är en europalansering innan årsskiftet och i en av byggnaderna i Göteborg ska Lynk & Co ha ett showroom.

Uni3 kommer även att ha en designstudio med bland annat måleri, fräseri och verkstad för 3d-utskrifter där runt 400 designers kommer att jobba med att ta fram kommande Lynk & Co-modeller.

Externa hyresgäster kommer också att rymmas, däribland kontorshotellet United Spaces som kommer att upprätta ett coworkingkontor på 4 200 kvadratmeter där företag kan hyra in sig.

Geely har investerat cirka tre miljarder kronor i bygget.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt