Första Volt-batteriet klart i dag

2010-01-07 16:02  

I dag rullade det första serietillverkade batteriet för GM:s nya elbil Volt ut från den nybyggda batterifabriken i Detroit. Och i höst rullar den första bilen ut från Voltfabriken i Detroit.

Batterifabriken har tagit fem månader att bygga och utrusta och kostat 43 miljoner dollar. Den ligger två mil sydväst om Detroit i Brownstown och ägs av GM:s dotterbolag GM Subsystems Manufacturing LLC.

Det var en stor händelse på torsdagen när de första färdigmonterade batterierna rullades fram i den 14 400 kvadratmeter stora monteringsfabriken.

Batteripaketet består av 200 små, seriekopplade, prismaformade litium-jon-celler.

De monteras i tre moment i tre helautomatiserade fabrikshallar.

I den första hallen packas battericellerna samman i mindre moduler, som går vidare in i nästa hall för vidare bearbetning och till slut in i den tredje hallen där själva batteriet slutmonteras och görs klart.

Under fjärde kvartalet ska produktionen av både batterier och elbilar vara i full gång, skriver GM i ett pressmeddelande på torsdagen.

GM investerar totalt 700 miljoner dollar i åtta Michagananläggningar för Voltrelaterad produktion. Den enskilt största biten av den kakan lägger den nya Voltfabriken i Detroit-Hamtramck beslag på – 336 miljoner dollar.

Läs pressmeddelandet här.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Elbilar GM

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt