Flygingenjörer bakom nästa snabbtåg

2011-01-10 14:39  

Nästa generation snabbtåg kör 400 km/h och använder hälften så mycket energi som dagens. Flyg- och rymdforskare står bakom utvecklingen.

(Uppdaterad) Forskningsarbetet med en kommande generation snabbtåg bedrivs vid tyska centrum för flyg- och rymdverksamhet (DLR). Man har tagit fasta på att snabbtågen även i framtiden rullar på räls. Det handlar om att vidareutveckla ett transportmedel som vi vant oss vid i långt över hundra år.

DLR-forskarna är övertygade om att framtidens snabbtåg måste inspireras av tekniklösningar som används inom flygindustrin.

Exempelvis blir valet av tillverkningsmaterial allt viktigare, i stället för att automatiskt tänka metall så blir det nödvändigt att använda olika kompositlösningar.

Aerodynamiken behöver studeras ur olika aspekter. DLR-forskarna pekar på problem när mycket snabba tåg kör på en banvall där rälsen vilar på macadam - stenar som lossnar av vinddraget och far iväg som projektiler.

"Next Generation Train" NGT kallas tågen som DLR studerar. Det handlar om tvåvåningståg som rullar i hastigheten 400 km/h. När ett sådant tåg utsätts för sidvindar kan det behöva hjälp med stabiliteten av fenor som fälls ut. Även vid passage genom tunnlar blir aerodynamiska lösningar viktiga för att minska risken för ljudknallar och spruckna fönsterrutor.

Andra lösningar som är ovanliga när det gäller tåg är individuellt upphängda hjul i stället för boggier, dels för att öka bekvämligheten och dels för att utnyttja volymen i vagnarna för de två våningarna.

Tåg som färdas i hastigheter kring 400 km/h har en bromssträcka på flera kilometer. För att ha en rimlig chans att stanna vid en incident krävs effektivare bromsar och ett satellitbaserat kollisionsvarningssystem.

När utvecklingsarbetet vid DLR är klart ska resultaten av arbetet göras tillgängliga för järnvägsbranschen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt