Fisker utan Karma i ett halvår

2013-02-08 13:59  
Fisker Karma Foto: Fisker

Produktionen av lyxhybridbilen Fisker Karma har legat nere i ett halvår. Företaget väntar fortfarande på batterier.

Fisker Karma, den amerikanska lyxbilen som byggs hos Valmet i Finland, har sedan batteritillverkaren A123 gav upp i höstas inte fått några batterier. Sedan dess har A123 sålts till den kinesiska firman Wanxiang Group, men det är oklart när företaget kan börja leverera batterier till Fisker Karma igen.

- Ganska snart, tror Fisker Automotvies arbetande styrelseordförande, Henrik Fisker.

Produktionsstoppet, liksom tekniska problem med bilar som levererats, har frestat på företagets ekonomi. Företaget har fått fördelaktiga lån på 529 miljoner dollar av USAs energidepartement. 193 miljoner av dessa har utnyttjats, bland annat för att utveckla modellen Karma. Förra året frös amerikanska staten resten av lånet.

Fisker har redan meddelat aktieägarna att modellen Atlantic, som presenterades förra året, kommer att nå marknaden två senare än vad som tidigare annonserats.

Karma är en seriehybrid som kan köra 80 km på enbart el med hjälp av litiumjonbatteriet på 20 kWh. När laddningsnivån blir för låg startar en bensinmotor på 190 kW, som ger ström till de två elmotorerna på 150 kW. Motorerna driver bakhjulen. Prislappen för en Karma ligger runt en miljon kronor.

Håkan Abrahamson

Mer om: Elbilar Elfordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt