Fordon

En Volvo V70 och två hål i väggen

Så här fungerar det. Klicka för större bild.
Vilken känsla. Volvo PV-chefen Stephen Odell och Vattenfallchefen Lars G Josefsson gles tyst fram genom Kungsträdgårdens allé mot Volvo Showroom i den eldrivna V70-bilen. (Alla foton i bildspelet av Lars Anders Karlberg)
- Volvo och Vattenfall kör rakt in i framtiden sade Vattenfallschefen.
Demobilen har uttag för snabbladdning med 6 kW-uttag på 35 A. Då tar ett fulladdat batteri 2 timmar.
Den vanliga hemmaladdning i 2 kW-uttag på 10 A tar cirka 5 timmar.
Poängen med Volvo-Vattenfall-hybriden är att det är en vanlig Volvo som försetts med elhybdriddrift.
- Vi har inte kompromissat med varken komfort eller säkerhet, säger Volvos projektledare Paul Gustavsson.
Paul Gustavsson öppnar laddningsluckan för hemmaladdningen i garaget.
Så här såg det uppmärksammade hybridkonceptet Volvo Recharge Concept från 2007 ut. Den bilen hade elmotorer på alla fyra hjulen, men det är en komplicerad teknik som tar längre tid att etablera.

- Volvo och Vattenfall kör tillsammans in framtiden - på elektricitet, utan emissioner. Det sade Vattenfallchefen Lars G Josefsson när han Volvo PV-chefen Stephen Odell på måndagen presenterade sina planer på en helt ny, serietillverkad plug-in-hybrid-Volvo.

Publicerad

Volvo och Vattenfall satsar tillsammans tre miljarder kronor i det gemensamma bolaget V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership och om tre år ska de första plug-in-hybriderna rulla av bandet hos Volvo.

Nyheten är bland annat att den färdiga plug-in-hybriden får ett mycket större batteri än en traditionell hybridbil av Prius-typ.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här