Ellastbilen spränger MWh-vallen med 5,6 ton tungt batteri

2022-11-18 15:12  
Designwerk har nu lanserat en ellastbil med ett batteri om 1 MWh. Foto: Designwerk

Volvoägda Designwerk lanserar en lastbil med över 1 000 kWh batterikapacitet. Det är nästan dubbelt upp mot Volvos just nu största batteri.

Hur mycket energilagringskapacitet kommer ellastbilar för fjärrtransporter egentligen att behöva? Den frågan aktualiseras i och med att schweiziska Designwerk lanserar en dragbil med maffiga 1 017 kWh. Det fram tills nu största batterialternativet som elektrifieringsfirman har presenterat ligger på 900 kWh. Enligt Designwerk är detta den första lastbilen som går över gränsen en megawattimme.  

Ett fullastat ekipage på 42 ton kan köra i åtminstone 576 kilometer. Beroende på last och vägprofil kan 640 kilometer vara möjligt.  

– Batterier med hög kapacitet gör energieffektiviteten hos ellastbilar ännu mer uppenbar. Vårt fordon förbrukar 52 procent mindre energi än ett dieselfordon, säger Tobias Wülser, grundare av och styrelseledamot för Designwerk, som numer till majoritet ägs av Volvokoncernen, i ett uttalande.

Dubbelt upp mot Volvo

Som jämförelse erbjuder Volvo för närvarande sin största dragbil FH med batteri om upp till 540 kWh, vilket ger upp till 300 km räckvidd. Scania börjar under nästa år att leverera en lastbil för regionala transporter med batteri om 624 kWh.  

Noterbart är att den användbara kapaciteten i Designwerks nya lastbil endast är 864 kWh. Resterande 136 kWh (vilket alltså är mer än den totala batterikapaciteten i Volvos nya monstersuv EX90) är fredat från utnyttjande i daglig drift för att maximera batteriets livslängd.

På vägarna 2023

Hela batteriet väger in på stöddiga 5,6 ton och placeras beroende på konfiguration i mindre pack längs med ramen och i semitrailerfallet även bakom hytten.  

Designwerks lastbil kommer att börja synas på vägarna i Schweiz mot slutet av nästa år.  

Om Designwerks ellastbilar 

Konfiguration: 4x2 och 6x2, i båda fall även som semitrailerdragare.  

Batteri: Mellan 375 och 1000 kWh beroende på konfiguration. 

Laddning: Upp till 350 kW DC. 

Laddtid största batteriet: 100 minuter (10–80 procent) @350 kW  

Batterikemi: Litiumjon NMC (med katod av nickel, mangan och kobolt).  

Koldioxidbesparing: 74 procent över livslängden med vid 12 000 mil per år och schweizisk elmix.

Johan Kristensson

Mer om: Ellastbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt