Fordon

Eldriven Fiat 500 körs med induktiv laddning genom asfalten

Fiats elbil kunde köra utan att förbruka något av energin i sitt batteri. Foto: Stellantis

Deras bana levererar induktiv laddning i motorvägsfart, direkt till elmotorn. Enligt Stellantis är kapaciteten jämförbar med en vanlig snabbladdare.

Publicerad

I italienska Chiari har Stellantis låtit uppföra Arena del Futuro, en elväg under en cirkulär testbana. Tekniken bygger på induktiv teknik, det vill säga kontaktlös.

Testbanan är 1 050 meter lång och invigdes i december 2021. Under våren har Stellantis testkört med elbilen Fiat 500, som lanserades 2020.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här