Fiat 500 nu eldriven – med ny praktisk finess

2020-10-27 10:28  

I år lanserar Fiat sin nya 500 som ren elbil. Och utöver en helt ny typ av eldrivna – så kommer den även i en ny mer praktisk version kallad 3+1.

Ända sedan Fiat återlanserade 500:an som en retroinspirerad designmodell 2007 så har den varit populär. Dock har den inte tillhört de mer praktiska bilarna.

Nu 2020 har modellen äntligen kommit i ny tappning och då även blivit eldriven. Därtill har man valt att erbjuda den i en helt ny konfiguration kallad 3+1 – och denna ska nu attrahera en ny skara köpare.

Bakom ekvationen gömmer sig detaljen att man har försett bilen med en bakdörr på motsatt sida om föraren. Men inte nog med det. Dörren är bakhängd och man har raderat b-stolpen. Det hela är alltså samma typ av lösning som Mazda använder på sin elbil MX-30 (samt vissa historiska modeller), samt BMW i3 och lyxiga Rolls Royce.

Foto: Fiat

När det kommer till specifikationer så skiljer sig inte 3+1 avseende måtten eller prestandan.

Den kommer erbjudas i tre olika varianter. Instegsmodellen, kallad Action, har 95 hästkrafter, ett batteri på 24 kWh och en räckvidd på 18 mil. Ovanför denna finns Passion och Icon som i båda fallen har 118 hästkrafter, ett batteri på 42 kWh och en räckvidd på 32 mil. Därtill går de båda att snabbladda i upp till 85 kW jämfört med 50 kW för insteget.

Läs mer: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Något som däremot skiljer 3+1 från vanliga tredörrsbilen är att den väger 30 kilo mer. Dock ska denna viktökning inte vara något som påverkar vare sig räckvidd eller köregenskaper.

Hur lätt det kommer att vara att ta sig in i baksätet återstår dock att se.

Felix Björklund

Mer om: Fiat Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt