Elbils-startupen Uniti har slagit nytt svenskt rekord i crowdfunding

2019-01-30 16:36  

Över 2 000 personer har totalt investerat 15 miljoner kronor i det Lundabaserade företaget. ”Det har varit hårt jobb, men vi har hela tiden känt oss säkra att vi skulle nå målet”, säger marknadschefen Robin Eriksson.

Tesla och Elon Musk har visat att den traditionella fordonsbranschen går att förändra. De hundraåriga biljättarna har fått omvärdera och omstrukturera sina affärsmodeller för att möta nya utmaningar.

En av uppstickarna som vill ta en del av kakan när det kommer till framtidens mobilitet är skånska Uniti.

Ny Teknik har tidigare rapporterat om Uniti och att man haft svårt att hitta kapital i Sverige.

– Vi ville bli något speciellt för svensk industri, men det har tagit för lång tid tyvärr, sa företagets vd Lewis Horne i höstas.

Men nu har man fått in pengar – och detta via brittiska crowfundingsajten Crowdcube.

– Vi gick publikt i november och har kört i två månader. Och redan när vi drog igång såg vi att det var högt intresse och många som registrerade sig snabbt, säger marknadschefen Robin Eriksson till Ny Teknik.

Svensk mästare i crowdfunding

Enligt Robin Eriksson har över 2 000 personer investerat via Crowdcube och i genomsnitt rör det sig om runt 6 000 kronor. Kampanjen fortgår till och med första februari och har totalt samlat in över 15 miljoner kronor – en siffra som gör Uniti till svensk mästare i att dra in pengar via crowdfundingsajter.

– Den här kampanjen handlar om att köpa andelar i bolaget. Många har gått in på en låg nivå men den som investerat mest har lagt in 93 000 pund.

Men även om 15 miljoner är en hel del pengar, är det inte mycket i sammanhanget. Kampanjen är bara en del i en större investeringsrunda om 350 miljoner kronor och de ska användas för att täcka de operationella kostnaderna.

– Det här är bara en del, men vi har inga planer på att öppna upp mer crowdfunding just nu. Men det är tack vare sådana här kampanjer att vi kommit så långt som vi gjort, säger Robin Eriksson.

Så hur långt har Uniti, som startade 2015, kommit egentligen? Robin Eriksson säger att man jobbar för fullt med att omvandla prototypbil till produktionsmodell.

– Utåt sett är det inte så stor skillnad. Men produktionsbilen kommer att vara lite bredare och längre, detta som följd av att den nu klassas som bil istället för tung fyrhjuling.

Uniti vill erövra Europa

I rena siffror handlar det om en tvåsitsig bil som ska ha en räckvidd på upp till 30 mil samt en toppfart på 130 km/h. En kombination som företaget tror ska räcka för att erövra Europa. Utöver denna kommer man även utveckla ett fyrsitsigt alternativ. Och målet är satt: fyra procent av elbilsmarknaden redan 2024.

– Man kanske inte ska avslöja sin affärshemlighet. Men vi tror att vi kan lyckas. Vi har redan 3 500 förbokningar, vilket är en signifikant volym med tanke på marknaden. Sen har vi en effektiv produkt som är anpassad för pendling och stadstrafik. Att den konservativt räknat har 240 kilometers räckvidd trots snö och kyla bidrar också.

Uniti sa tidigare att man skulle bli en ny kraft inom svensk fordonsindustri. Men även om man har kvar basen i Lund och ser möjlig produktion i Landskrona – har man med tiden blivit mer internationell.

Läs mer: Vd:n för svenska elbilen Uniti: ”Ville bli något speciellt för svensk industri”

I somras öppnade man filial vid den legendariska brittiska racingbanan Silverstone och förhoppningen är att producera bilar lokalt för respektive marknad. Detta då tillverkningen sker via samarbetspartners på samma sätt som Valmet, Magna Steyr och liknande bygger specialmodeller för de stora biltillverkarna.

– Vi har inte gått ut med vilka det blir än. Den långsiktiga planen är att vi kommer att ha flera lokala fabriker i olika delar av världen. Vi står för utvecklingen och så sprider vi vår IP dit. Det här är möjligt på grund av att vi som startup inte har något bagage, säger Robin Eriksson.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt