Fordon

Deras segelfartyg ska ta gods över Atlanten

Fartyget från TransOceanic Wind Transport ska trafikera sin första rutt under 2022.
Oceanbird ska kunna ta 7 000 personbilar. Foto: Wallenius Marine
Airbus tror att deras segel Seawing kan sänka bränsleförbrukningen med 20 procent. Foto: Airbus
Neoliner seglar i elva knop. Foto: Neoliner
Neoliner kan fälla sin "mastrigg" från 67 meter till 41 meter. Foto: Neoliner

Hon lastar tusen ton och seglar från LeHavre till New York på 21 dagar. Här är TOWT och andra kandidater till att frakta ditt paket med vinden.

Publicerad Uppdaterad

Containerfartygen ska få konkurrens. Plötsligt utlovas godstransporter med segelfartyg till höger och vänster – bland annat en design från Trans Oceanic Wind Transport, TOWT. Skeppet ska trafikera sin första rutt under 2022. Bolaget fraktar redan i dag gods i 19 konventionella segelbåtar, men planen är att sjösätta en hel flotta av fartyg byggda för att konkurrera på en mer industriell skala.

Enligt TOWT har fartygen en längd på cirka 79 meter, med kapacitet för att lasta tusen ton. Höjden anges till mer än 60 meter – och riggningen av seglen, med en yta på totalt 2 136 kvadratmeter, sköts till viss del automatiserat.

Snitthastigheten är tolv knop. Med LeHavre som utgångspunkt tar det tolv dagar till New York, 21 dagar till Brasilien och 17 dagar till Djibouti på Afrikas horn. Det ska dock sägas att vind anges som huvudsaklig energikälla, vilket ska ge leveranser som är koldioxidfria till mer än 90 procent. Och det kommer att finnas plats för passagerare.

Fem teleskopiska vingsegel

Ett annat exempel är Oceanbird, som designas av svenska Wallenius Marine. Med fem teleskopiska vingsegel ska hon kunna ta 7 000 personbilar, och redan 2025 är det tänkt att fartyget ska segla över Nordatlanten.

Förra sommaren bekräftade konsortiet Neoline att man hade beställt ett 136 meter långt segelfartyg av Neopolia i Loiredalen. Tanken är att rikta in sig mot transport av paket som är tunga eller har skrymmande mått. När Neoliner passerar under broar kan skeppet fälla sin "mastrigg" från 67 meter till 41 meter. Med endast vind i seglen ligger hastigheten på elva knop – men det dieselelektriska systemet ytterligare tre knop.

Segel med aerodynamisk cellstruktur

Det finns även andra lösningar än rena segelfartyg. Airbus har tidigare visat upp konceptet Seawing, ett segel med en aerodynamisk cellstruktur. Det ska ge en extra knuff till företagets transporter av flygdelar mellan Europa och USA. Bolaget tror att fartygets bränsleekonomi skulle kunna förbättras med 20 procent.