Fordon

Deras segelfartyg ska ta gods över Atlanten

Fartyget från TransOceanic Wind Transport ska trafikera sin första rutt under 2022.
Oceanbird ska kunna ta 7 000 personbilar. Foto: Wallenius Marine
Airbus tror att deras segel Seawing kan sänka bränsleförbrukningen med 20 procent. Foto: Airbus
Neoliner seglar i elva knop. Foto: Neoliner
Neoliner kan fälla sin "mastrigg" från 67 meter till 41 meter. Foto: Neoliner

Hon lastar tusen ton och seglar från LeHavre till New York på 21 dagar. Här är TOWT och andra kandidater till att frakta ditt paket med vinden.

Publicerad Uppdaterad

Containerfartygen ska få konkurrens. Plötsligt utlovas godstransporter med segelfartyg till höger och vänster – bland annat en design från Trans Oceanic Wind Transport, TOWT. Skeppet ska trafikera sin första rutt under 2022. Bolaget fraktar redan i dag gods i 19 konventionella segelbåtar, men planen är att sjösätta en hel flotta av fartyg byggda för att konkurrera på en mer industriell skala.

Enligt TOWT har fartygen en längd på cirka 79 meter, med kapacitet för att lasta tusen ton. Höjden anges till mer än 60 meter – och riggningen av seglen, med en yta på totalt 2 136 kvadratmeter, sköts till viss del automatiserat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här