Den vilda jakten på watten – igen!

2011-11-24 14:20  
Vinnare och världsmästare i Delsbo Electric 2011 blev JV1 med Carmen Malavé och Stefan Ederborg från Högskolan Gävle. Ny världsrekordtid 3,86 wattimmar per personkilometer. Foto: Sigurd Melin

Nu har det första laget anmält sig till snåldressintävlingen Delsbo Electric den 27 maj nästa år. ”Vi hoppas på tio lag. Vi har gått ut till tekniska skolor i hela landet med inbjudan”, säger tävlingschefen Annelie Persson Bäck.

Hon vill inte avslöja vad det först anmälda laget heter, men antyder att det är ett högskolelag från Västkusten, och då går genast gissningen mot Chalmers.

Det blir tredje året i rad som den ideella föreningen Dellenbanans Vänner ordnar en tävling för eldrivna dressiner på en 3,3 kilometer lång sträcka mellan Fredriksfors och Delsbo på den totalt 6 mil långa järnvägen mellan Ljusdal och Hudiksvall.

Det gäller att bygga ett eldrivet fordon som kör så snålt som möjligt. Vinnare blir den som använt minst energi räknat i wattimmar per personkilometer.

Men man får inte krypköra under 5 kilometer i timmen och inte fortare än 15 kilometer i timmen.

Förra året var det smygpremiär med bara en ”tävlande” dressin, sexhjuliga ECQ som rullade i mål efter att ha förbrukat 10,1 wattimmar per personkilometer.

I årets tävling ställde tre lag upp – X-akt och Snålputte från Bromangymnasiet i Hudiksvall och JV1 från Högskolan i Gävle.

Vinnare och världsmästare blev JV1 med Carmen Malavé och Stefan Ederborg som konstruktörer och förare. Världsrekordet lyder på 3,86 wattimmar per personkilometer.

Snålputte kom tvåa med 5,6 wattimmar.

X-akt tvingades bryta men utsågs till publikens favorit för sin kreativa design.

- I år har vi gått ut med inbjudan över hela Sverige och hoppas på att få tio tävlande lag. Det är maxgränsen. Vi hoppas att det ska bli lika intressant att bygga snåla elfordon för Delsbo Electric som det är att bygga snålbilar till Shell Eco Marathon, säger Annelie Persson Bäck till Ny Teknik.

Man kommer nu att göra Delsbo Electric till ett årligen återkommande evenemang med mer än bara själva tävlingen.

- Med varje lag medföljer lärare, handledare, sponsorer, vänner och anhöriga. Det ger oss ett brett underlag för andra aktiviteter - föreläsningar, utställningar, studiebesök, diskussionsforum och eventuellt andra tävlingar. Det öppnas också också möjligheter för lokala teknikföretag att rekrytera tekniskt intresserade medarbetare, säger Annelie Persson Bäck.

Anmälningstiden går ut den sista januari nästa år. Själva tävlingen går söndagen den 27 maj med kvalificeringsheat några dagar innan.

Anmälningsavgiften är 5 000 kronor per lag. Men kommer det fler lag från samma skola blir det billigare. Det hägrande priset är på 25 000 kronor.

Se reportaget från årets tävling med bildspel över samtliga tävlingsfordon.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt