Den här trucken blir världens största elektrifierade fordon

2020-02-17 16:20  
Här är gruvjätten som ska elektrifieras. Foto: Angelo American

Snart är det premiär för världens största elektrifierade fordon på hjul. Här har den tidigare rekordhållaren inte mycket att sätta emot.

Världens just nu största batteridrivna fordon är Electra Dumper, även kallad Edumper, väger med flaket fullt med sten 110 ton. Och batteripacket (på fyra ton) behöver aldrig laddas från en extern källa.

Men nu kan Edumpern petas från tronen av världens tyngsta eldrivna fordon på hjul. En ny hybrid är på ingång. Gruvföretaget Anglo American utvecklar tillsammans med Williams Advanced Engineering en bjässe på 290 ton som kommer att drivas med både el och vätgas. Detta för att gruvbolaget vill minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent till år 2030.

Konceptarbetet med Fuel Cell Electric Vehicle är i hamn. Däremot återstår fortfarande en del utveckling med högspänningsbatteriet som WAE ska stå för. Tanken är att batteriet ska ersätta fordonets dieselmotor med ett modulärt litiumjonbatteri. Senare i år är det tänkt att bjässen ska börja testköra i en gruva i Sydafrika.

Hybridlösning med litiumjonbatteri och vätgasmodul

Den nya eldrivna giganten skiljer sig en del från dagens största, ovan nämnda Electra Dumper, som rullar i Schweiz och har ren batteridrift. Batteripacket på 600 kilowattimmar bidrar med 77 megawattimmar om året.

Läs mer: Eldrift i gruvan ska få bort koldioxiden

I Angelo Americans truck blir det som sagt en hybridlösning. Ett litiumjonbatteri ska tillsammans med en vätgasmodul ge 1000 kwh.

Precis som i andra eldrivna fordon som Edumpern, eller i en elbil, så laddas även den här bjässen av bromskraftåtervinningen när man rullar nedför. Rörelseenergin omvandlas alltså till annan energiform.

Väger in på 290 ton

Men hur stor är då gruvtrucken som ska elektrifieras? Angelo American är snåla när det kommer till detaljer, men det mesta pekar på att det är en Komatsu 930E. Dessa är runt 15 meter långa, nio meter breda och sju meter höga, och den nya eldrivna bjässen väger alltså in på 290 ton.

Viktor Krylmark

Mer om: Truck Hybrid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt