Batteripacket i världens största elfordon behöver aldrig laddas

2019-08-20 15:24  

Fylld med sten väger Electra Dumper 110 ton. Batteripacket på fyra ton behöver dock aldrig laddas från en extern källa – bromskraftåtervinningen ger mer energi än vad som krävs för att köra upp till lastplatsen.

(Artikeln har uppdaterats)

I en täkt i schweiziska Biel rullar Electra Dumper. Fullastad väger den 110 ton, och sägs därmed vara det största batteridrivna fordonet på hjul. Det är ursprungligen en Komatsu HB 605-7 som har elektrifierats av Emining AG, ett underbolag till Kuhn Schweiz.

Dumpern är drygt nio meter lång och lika hög som den är bred – 4,2 meter. Däcken är 182 cm höga, och när flaket är fält så reser det sig omkring nio meter. Fordonet väger i sig 45 ton och kan ta 65 ton kalksten och märgelsten (en lerblandad kalksten som används vid cementframställning).

Men trots den tunga bördan behöver batterierna aldrig laddas från en extern källa. För efter att den har fyllts kör dumpern sedan stenen ned för en 13-gradig lutning – och med den enorma belastningen ger bromskraftåtervinningen mer energi än vad som sedan går åt för att köra det tomma fordonet upp till lastplatsen.

Läs mer: Första el-lyftaren klarar 45 ton

En konventionell dumper kan göra med upp till 80 000 liter diesel om året. Men under de cirka 20 rundor som cementföretaget Ciments Vigier kör på ett arbetspass genererar istället e-dumpern 200 kilowattimmar – varje dag. Överskottet leds ut i företagets elnät.

Batteripacket på 600 kilowattimmar väger över fyra ton, ändå bidrar det med 77 megawattimmar om året, vilket i sin tur sparar in upp till 196 ton koldioxid per år. Det rapporterar Green Car Reports.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt