De ska slå världsrekord med el-utombordare

2021-06-18 07:00  
Norska företaget har börjat ta beställningar. Foto: Vision Marine Technologies

Inte nog med att den ska vara världens mest kraftfulla – målet är även att motorn ska slå hastighetsrekord.

I fjol fick norska Evoy uppmärksamhet då de presenterade en prototyp av en elektrisk utombordare klassad för att leverera 150 hästkrafter. En motor som då titulerades ”världens mest kraftfulla” i segmentet.

I år är det ett annat norskt företag som aspirerar på att knipa titeln – Vision Marine Technologies med sin ”E-Motion 180E. Men inte nog med att den ska vara mest kraftfull, företaget har slagit sina påsar ihop med Hellkats Powerboats med målet om att även försöka slå världsrekord för eldrivna motorbåtar.

Den 180 hästkrafter starka motorn ska driva Hellkats 32-fots sportbåt med katamaranskrov och tanken är att ekipaget ska klara över 86,4 knop/160 km/h. Det må vara imponerande i sig, men för de flesta intressenter lär en sak som räckvidd vara mer intressant.

Läs mer: Därför är det stor brist på båtmotorer: ”Det är extremt”

Självklart är en sådan siffra väldigt avhängig av allt från skrovdesign, propeller och vikt till batterier och hastighet. Och sen så spelar ju sjö- och väderförhållanden in – så det är ingen lätt siffra att specificera.

För de mer "normala" användningsområdena har Vision Marine tänkt att para motorn med ett 60 kWh-batteri och en uppskattning de gjort är att detta ska räcka till 60 sjömil eller runt 110 km. Detta med en marschhastighet på 17 knop och utan grov sjö. Och när batteriet är tömt så ska det gå att ladda ”över natten via ett 220V-uttag”.

Huruvida det kommer att gå att snabbladda batteriet är inget man nämner. Konkurrenten Evoy har sagt att de siktar på att kunna erbjuda 50 kW likströmsladdning.

Som ovan nämnt har det norska företaget börjat ta in beställningar och de räknar med att de första leveranserna ska ske under årets sista kvartal.

Felix Björklund

Mer om: Båtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt