Bollingers nya el-skåpbil får slåss i ett tufft segment

2020-09-01 12:47  

De gamla biljättarna snickrar på el-skåpbilar – och Rivian har fått löfte av Amazon om att de ska köpa 100 000 exemplar. Bollingers transportbil har dock ett batteri-ess i rockärmen.

Till bolagets tre utlovade versioner visar Bollinger Motors nu upp ett tämligen annorlunda fordon. Deliver-E är en el-skåpbil avsedd för leveranser, och det är ett segment som ser ut att bli trångt. Mercedes skåp har redan kunder och andra gamla jättar som GM och Ford snickrar på egna el-skåpbilar – den senare har bland annat en batteridriven version av storsäljaren Transit i kulisserna.

Ett nog så stort hot kommer från en annan omhuldad debutant. Jeff Bezos har utlovat att Amazon ska beställa 100 000 av Rivians el-skåpbilar. Bollingers skåp är dock tänkta att börja tillverkas 2022, och modellen har ett starkt försäljningsargument. Den erbjuds med ovanligt många varianter på batteripack: 70 kWh, 105 kWh, 140 kWh, 175 kWh samt 210 kWh. Det rapporterar the Verge.

Bollingers framhjulsdrivna plattform ska leverera från den amerikanska viktklassen 2B light/medium truck, med en viktbegränsning på 4 535 kg, vidare till "medium truck"-klasserna 3, 4 och 5 där viktbegränsningarna ligger på 6 350 kg, 7 257 kg respektive 8 845 kg.

Läs mer: Uppstickaren ska köra om Cybertruck och bli först på elpickup-marknaden

Det går bra nu, om man får tro bolaget. De har redan hunnit överge sina tidigare lokaler för en ny anläggning i Michigan som är fyra gånger större, och innan året är över ska personalstyrkan på 40 personer ha dubblats. Det rapporterar Driving. I slutet av 2021 år det tänkt att Bollinger ska påbörja utrullningen av sina andra modeller.

För tre år sedan väckte renderingarna på den första tilltänkta el-suven B1 ett stort intresse. Med sin fyrkantiga Land Rover-estetik och höga markfrigång fick modellen omedelbart entusiastiska följare. Modellprogrammet har sedan kompletterats med B2, en pickup där ett långt flak har lagts till efter den ursprungliga kupéns baksäte. Den följdes av löftet om B2CC, en version där det elektriska chassit endast har utrustats med en tvådörrars hytt, avsedd för påbyggnader gjorda av köparen. Nu kröns modellprogrammet med Deliver-E.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt