Bilbranschen tar avstånd från barnarbetet bakom batterierna

2017-12-01 07:12  
En koboltgruva. Foto: IBL

Barnarbetare används vid brytning av samma metaller som finns i elbilarnas batterier. Därför pressas bilbranschen att sätta ned foten. Nu har ledande tillverkare utannonserat hur de ska se till så att fordonen producerats ansvarsfullt – bland annat genom att ha koll på var allt material kommer ifrån.

Elbilen har en lysande framtid – och en mörk baksida. De batterier som behövs innehåller mängder av sällsynta material och utsläppen som produceras för sätta samman dem är enorma.

Ett stort problem med det föregående är att efterfrågan på exempelvis kobolt, litium och grafit överstiger tillgången. Volkswagengruppen, som sagt att de fram till 2025 kommer att lansera 80 nya elbilsmodeller, är en av de stora köparna. Tidigare i år försökte de få till stånd en upphandling som skulle säkra tillgången på kobolt, men som avvisades av gruvbolagen.

Och VW-gruppen är inte ensamma om att börja oroa sig för tillgången. Hela branschen är på jakt – och den väntas intensifieras explosionsartat. Som exempel: Om Tesla skulle bygga en halv miljon av sin Model 3 så motsvarar det sex procent av hela världens årsproduktion av kobolt.

Men att det är ont om materialet är inte det enda problemet. Mer än hälften av världens kobolt kommer från Kongo, ett land plågat av politisk instabilitet och där Amnesty International har slagit larm om att barnarbetare används i gruvorna.

Men nu ska det bli stopp på det. Under ett pressevenemang berättade tio av de ledande bil- och lastbilstillverkarna, bland annat Volvo Cars, Volvo Trucks och Volkswagengruppen, att de lanserat ett nytt initiativ. Ett ”samarbete” som ska adressera etiska- och miljömässiga problem, samt garantera mänskliga rättigheter och sunda arbetsvillkor när det gäller råmaterialproduktion.

Alliansen som går under namnet ”Drive sustainability” bildades redan för fem år sedan och målet är att hela ledet, från brytning till bil, ska ske på ett korrekt sätt.

Och det behövs. Prognoserna på antalet elbilar och deras batterier överträffas hela tiden, och där det finns eskalerande priser och stor efterfrågan – finns det även utrymme för mindre nogräknade företag i jakt på profit.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt