Fordon

Better Place batterirobot premiärvisades i Japan

Här är principen för "batterimacken" - en robot byter ut det urladdade batteriet mot ett fulladdat på en minut.
En modifierad Nissan stadsjeep fick visa hur det automatiska batteribytet går till. Hela sekvensen finns på video. Se länken till höger.
Så här ser det specialdesignade litium-jon-batteriet ut. För att systemet ska fungera måste det skapas en standard för hur batterierna ska placeras i elbilarna.

Nu finns den på riktigt - en batterimack som byter batteriet på elbilen. Själva bytet tar bara drygt en minut.

Publicerad

Det amerikansk-israeliska elbilsföretaget Better Place visade igår upp sin "batterimack" för första gången. Demonstrationen ägde rum på den internationella elbilsmässan i Yokohama i Japan.

Se hela videon från demonstrationen här.

En modifierad Nissan rullar in i ett tält som påminner om en tvätthall och stannar ovanför något som liknar en smörjgrop.

En robot rullar in under bilen, skjuter upp en plattform och hakar loss batteripaketet.

Ett nytt batteri sätts in och det gamla transporteras bort för laddning.

Mindre än två minuter senare rullar den nyladdade bilen ut ur batterimacken. Själva bytet tar bara lite mer än en minut.

Specialdesignat batteri
Intressen för Better Place batterimackar var stort när tekniken för första gången presenterades offentligt på en elbilsutställning i Yokohama i Japan.

Till premiärvisningen hade det amerikanska företaget valt en Nissan Dualis med ett specialdesignat batteripaket med litiumjonceller från amerikanska A123 Systems.

Better Place passade också på att visa sina laddstolpar, som matades med el från solceller.

Batteribyte är snabbast
Laddstolparna är tänkta att användas till vardags på arbetsplatser och parkeringar medan batterimackarna löser problemet med långfärder och när man snabbt behöver ett fulladdat batteri.

När Better Place grundare Shai Agassi nyligen visade upp en prototyp av den automatiska bytesstationen för New York Times sa han att målet är att bytena ska gå på max fem minuter.

- Kan vi inte klara det på kortare tid än vad det tar att fylla på en bensintank har vi inget företag, säger han till New York Times.

Kalifornien, Australien, Israel och Danmark
Better Place affärsidé är att skapa ett globalt nätverk med laddningsstationer. Hittills har det nystartade bolaget tecknat avtal om pilotprojekt i San Francisco, Australien, Israel och Danmark.

För det vardagliga körandet tror Better Place att det räcker med laddstolpar, till exempel i hemmet eller på jobbet. De som behöver snabb påfyllning ska kunna byta hela batteriet på särskilda ”batterimackar”.

Men för att sådana bytesstationer ska fungera kommersiellt krävs det att alla bilar har samma batteriupphängning. Någon sådan standard finns inte i dag.

Shai Agassi, tidigare teknikchef hos mjukvaruföretaget SAP, har i dag ett avtal med Renault-Nissan. Det franska bilföretaget ska bygga elbilar som passar in i Better Place system.

Shai Agassi finns med i tidskriften Times urval avvärldens 100 mest inflytelserika personer. Shai Agassi sorteras in under katergorin "vetenskapare & tänkare" tillsammans med 19 andra nydanare inom ekonomi- och teknikområdena.