Baldos I sopade banan <br></br>– nu kommer Baldos II

2009-04-29 12:08  

Baldos från Luleå gjorde succé i förra årets Shell Eco Maraton. Världens snålaste hybridbil tog fyra förstapriser och nominerades till två andra priser. Nu ska en ny Baldos pröva lyckan nästa helg.

- Ja, vi har byggt en helt ny Baldos. Direkt efter tävlingarna på Nogarobanan i södra Frankrike förra året vi att Baldos I inte skulle röras utan behållas intakt för att visas upp. Det har blivit utställningar och pr för hela slanten, säger projektledaren Elisabet Kassfeldt.

Det är bara själva utseendet som förenar Baldos I och Baldos II - en blandning mellan Ahlgrens bilar och Porsche.

Baldos II får en helt ny etanolmotor, mindre och med katalysator, och en annan design på mtorhuv, dörr och tak. Även interiören är till största delen helt ny, bland annat med en helt egen design på förarstolen.

Drivningen av Baldos är ett seriehybridsystem, det vill säga förbränningsmotorn driver en generator som i sin tur genererar elström som laddar upp en superkondensator.

Från superkondensatorn, som är som ett batteri men lättare och med bättre verkningsgrad, drivs en långsamtgående elmotor som är direkt kopplad till hjulaxeln på ena bakhjulet.

Baldos II är med andra ord en elbil som bär med sig sina egna laddningsaggregat.

Ska besiktigas som vanlig bil efter tävlingen
Baldos II-teamet har också byggt in säkerhetsdetaljer som gör att Baldos II efter helgens tävlingar ska registreringsbesiktigas för färd på allmänna vägar.

- Det blir första gången i världshistorien som en Eco Marathon-bil får köra på svenska vägar, säger Elisabet Kassfeldt.

Vad blir det för registreringsskylt? Baldos?

- Nej absolut inte. Vi vill ha ett vanligt registreringsnummer som visar att det är på allvar, säger Elisabet Kassfeldt.

Till vardags jobbar hon på avdelningen för maskinelement på LTU, som i sitt forskningslabb Tribo Lab har många uppdrag för stora fordonstillverkare och fordonskomponenttillverkare.

- Vi har uppdrag för bland Haldex, Scania och Volvo CE. Vi har också haft uppdrag för de stora bilföretagen som har testverksamhet i Arvidsjaur och andra ställen i Norrbottens inland, säger hon.

Alla jobbar in i det sista
Baldos II befinner sig just nu hos lackeraren och kommer inte ut därifrån förrän på tisdag. Då bär det direkt av till Lausitz i Tyskland, tio mil söder om Berlin för helgens tävlingar.

Tidigare år har Shell Eco Marathon ägt rum på Nogarobanan i södra Frankrike, men från och med i år ska tävlingarna äga rum på Lausitz-banan som ligger bättre till för de flesta europeiska lagen.

Från Sverige kommer fem lag - två från Chalmers i Göteborg, två från KTH i Stockholm och ett från LTU i Luleå.

Det blir tre helt nya svenska Urban Concept-bilar som ska tävla mot 55 andra studentbyggda "stadsbilar". Ännu har ingen visat upp sin färdiga bil.

Först ut blir KTH med sin Aurora, som kommer att avtäckas i eftermiddag. Ny Teknik kommer att vara där med kameran.

Smarter och Baldos II visas upp först på måndag och sedan bär det direkt i väg ned till Tyskland. Bilderna på Baldos II ovan är inte den riktiga bilen utan en dataritad modell.

Det är bara de två veteranbilarna i prototypklassen - Agilis från KTH och Vera från Chalmers - som i princip är klara att börja köras.

Shell Eco Marathon

Reglerna:
Reglerna är enkla – konstruera ett fordon som färdas så långt som möjligt på en fast mängd bränsle. Stort utrymme lämnas åt studenternas fantasi och kreativitet.

Prototype Class: Strömlinjeformade fordon med extrem aerodynamik. Nästan alla har tre hjul.

Urban Concept Class: Mer lik vanliga bilar – men fortfarande pyttesmå. Fyra hjul, bagageutrymme, riktiga dörrar, lyktor, bromsljus och blinkers.

Åtta tillåtna bränslen:
95 oktanig oblyad bensin, motorgas (LPG), syntetisk diesel (GTL), biodiesel (FAME), etanol, vätgas och solceller.

Shell Eco Marathon 2009:
Från och med i år körs Shell Eco Marathon på den endast åtta år gamla racerbanan Euro Speedway Lausitz i östra Tyskland, cirka 10 mil söder om Berlin och 5 mil norr om Dresden. Tid 7-9 juni.

Tidigare höll man till på Nogarobanan i södra Frankrike.

200 lag från 29 länder i Europa, Nordafrika och Asien tävlar. 58 lag tävlar i Urban Concept-klassen och 142 i prototypklassen.

Tävlingen:
Särskilda inspektörer fyller på bränsletanken vid start och mäter kvarvarande bränsle vid målgång.

Prototypfordonen ska göra åtta varv på maximalt 51 minuter med en genomsnittshastighet på omkring 30 kilometer i timmen. Max fyra försök. Banans längd 3,2 kilometer.

Stadsbilarna kör sju varv på maximalt 53 minuter. Banans längd är 3,173 kilometer. Stadsbilarna måste göra tre depåstopp på vardera 10 sekunder för att det ska likna stadskörning.

Bränslehistoria:
1985: Vid den första tävlingen körde alla bilar på 97-oktanig bensin.
1989: Alla bilar körde på 98 oktan.
1990: Första dieselmotorn i Shell Eco Marathon.
1999: Första bilarna med motorgas LPG.
2003: Första bilarna som kör på vätgas, solenergi och biobränslen.
2006: En etanolbil vinner för första gången förbränningsmotorernas Grand Prize.

Se snabba videoklipp från förra årets Eco Marathon.

Lars Anders Karlberg

Mer om: LTH Fordonskrisen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt