Avsomnad elbilspionjär återuppstår

2013-03-20 12:59  
Detroit Electric har hittills endast offentliggjort denna bild av sin kommande tvåsitsiga elbil. Företaget började tillverka elfordon 1907. Foto: Detroit Electric

Anrika elbilstillverkaren Detroit Electric, avsomnad under 70 år, ska redan i år börja tillverka elbilar under ledning av förre Lotuschefen Albert Lam.

Företaget Detroit Electric återuppstod 2008 efter att ha varit avsomnat i 70 år. Initiativtagare till att återuppväcka bolaget var Albert Lam.

I ett pressmeddelande meddelar Detroit Electric att man tänker premiärvisa en tvåsitsig eldriven sportbil i början av april, som sedan ska visas på bilmässan i Shanghai.

Produktionen ska komma igång i augusti någonstans i Detroitområdet. Omkring 2500 bilar per år ska tillverkas av 180 personer. Mot slutet av 2014 ska ytterligare två modeller rulla ut.

Inga närmare detaljer om tekniska lösningar har angetts.

Lotus levererade grundmodellen för företaget Teslas eldrivna roadster, varför spekulationer gör gällande att Detroit Electrics eldrivna sportbil baseras på en Lotusmodell.

Detroit Electric var på 1910-talet en dominerande tillverkare av elbilar som vissa år rullade ut upp mot 2000 fordon per år. Bilarna drevs med blysyrabatterier eller nickeljärnbatterier. I marknadsföringen angavs en räckvidd på 130 km mellan laddningarna, men vid en testkörning klarade ett av företagets elfordon 340 km. Toppfarten låg vid strax över 30 km/h.

Kundkretsen var välsituerade personer, många kvinnor, som ville ha en bil som startade direkt utan att behöva vevas igång, vilket var brukligt under det tidiga 1900-talet. Bland kunderna räknas Thomas Edison, Mamie Eisenhover, John D Rockefeller och Clara Ford, bilmagnaten Henry Fords hustru.

När bensin blev billigt på 1920-talet dalade försäljningen av elfordon. Fram till det sista fordonet levererades 1939 tillverkades endast eldrivna specialfordon i liten skala.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt