100 kg lättare tåg spar 17000 ton utsläpp

2010-10-11 14:50  

Genom att byta till fiberkompositer i vissa delar av ett tunnelbanetåg kan koldioxidutsläppen minskas avsevärt, visar en forskningsrapport.

- Om vi gör en tunnelbanevagn , som stannar var trettionde sekund och sedan åker igen, 100 kg lättare, så hanterar vi vid varje start och stopp 200 kg mindre massa, förklarar Frank Jaeckel vid företaget PMC.

- Det blir 170.000 ton per år, vilket motsvarar en besparing i koldioxidutsläpp med 17.000 ton.

Tyska företaget PMC och högskolan i Stralsund har fått 14 miljoner kronor i forskningsanslag för att ta fram komponenter i fiberkompositer till järnvägsfordon i stället för att tillverka dem i stål.

Även om fiberkompositer har använts länge i andra fordonstyper, så är sådana material inte så vanliga i järnvägssammanhang.

Det går enligt forskarna inte att direkt överföra erfarenheter från andra branscher direkt till järnvägsmaterial. Men i takt med att kompositmaterialen får allt bättre egenskaper, exempelvis när det gäller förmågan att ta upp rörelseenergi.

På basis av forskningsarbetet vid fackhögskolan i Stralsund tar företaget PMC fram komponenter i kompositmaterial som tidigare tillverkats av metall. Viktbesparingen kan bli så stor som 75 procent.

Håkan Abrahamson

Mer om: Tåg Järnväg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt