100 kg lättare tåg spar 17000 ton utsläpp

2010-10-11 14:50  

Genom att byta till fiberkompositer i vissa delar av ett tunnelbanetåg kan koldioxidutsläppen minskas avsevärt, visar en forskningsrapport.

- Om vi gör en tunnelbanevagn , som stannar var trettionde sekund och sedan åker igen, 100 kg lättare, så hanterar vi vid varje start och stopp 200 kg mindre massa, förklarar Frank Jaeckel vid företaget PMC.

- Det blir 170.000 ton per år, vilket motsvarar en besparing i koldioxidutsläpp med 17.000 ton.

Tyska företaget PMC och högskolan i Stralsund har fått 14 miljoner kronor i forskningsanslag för att ta fram komponenter i fiberkompositer till järnvägsfordon i stället för att tillverka dem i stål.

Även om fiberkompositer har använts länge i andra fordonstyper, så är sådana material inte så vanliga i järnvägssammanhang.

Det går enligt forskarna inte att direkt överföra erfarenheter från andra branscher direkt till järnvägsmaterial. Men i takt med att kompositmaterialen får allt bättre egenskaper, exempelvis när det gäller förmågan att ta upp rörelseenergi.

På basis av forskningsarbetet vid fackhögskolan i Stralsund tar företaget PMC fram komponenter i kompositmaterial som tidigare tillverkats av metall. Viktbesparingen kan bli så stor som 75 procent.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt