Elbilar

Så många förlorar jobbet när tillverkarna skiftar till elbilar

Montörer i batteriproduktionen i Audis fabrik i Bryssel. Foto: Audi
Fabriksrobotar vid batteriproduktionen i Audis fabrik i Bryssel. Foto: Audi

Med bilindustrins omställning till elfordon följer massuppsägningar. Enligt en sammanställning kommer teknikskiftet innebära att 80 000 arbetare får sparken.

Publicerad

Det har sagts att 2019 är elektrifieringens år eftersom bilindustrins fokusskifte mot elbilar på allvar börjar synas. På bilmässor och olika evenemang har det bland annat märkts av i form av Volkswagen ID.3, PSA-koncernens elbilar, Volvo första elbil och så vidare.

Men i skuggan av det märks även skiftet på fabriksgolven och där kostar elektrifieringen jobb. Detta i form av att elbilar kräver färre komponenter än traditionella fossildrivna bilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här