Elbilar

Så många förlorar jobbet när tillverkarna skiftar till elbilar

Montörer i batteriproduktionen i Audis fabrik i Bryssel. Foto: Audi
Fabriksrobotar vid batteriproduktionen i Audis fabrik i Bryssel. Foto: Audi

Med bilindustrins omställning till elfordon följer massuppsägningar. Enligt en sammanställning kommer teknikskiftet innebära att 80 000 arbetare får sparken.

Publicerad

Det har sagts att 2019 är elektrifieringens år eftersom bilindustrins fokusskifte mot elbilar på allvar börjar synas. På bilmässor och olika evenemang har det bland annat märkts av i form av Volkswagen ID.3, PSA-koncernens elbilar, Volvo första elbil och så vidare.

Men i skuggan av det märks även skiftet på fabriksgolven och där kostar elektrifieringen jobb. Detta i form av att elbilar kräver färre komponenter än traditionella fossildrivna bilar.

Biltillverkare världen över skär ner på personal och bara under förra veckan avslöjade Daimler och Audi att de bantar sin styrka rejält. Nästan 20 000 arbetare fick reda på att deras tjänster försvinner.

Men det slutar inte där. Enligt data som nyhetsbyrån Bloomberg har satt ihop kommer biltillverkarna att kapa bort 80 000 jobb de kommande åren.

Och jobben försvinner främst i Tyskland, USA och Storbritannien.

Globalt sett befinner sig bilindustrin i en nedgångsfas, och i år beräknas att 88,8 miljoner bilar kommer produceras. En minskning med sex procent från i fjol. Men nedskärningarna i arbetsstyrkan har mer att göra med elektrifiering än fluktuationerna på marknaden.

Under en presskonferens i Berlin tryckte Bernhard Mattes, president för tyska fordonsbranschen VDA, att nedskärningarna kommer att vara ”mer påtagliga 2020”, och totalt sett räknar de med att teknikskiftet kommer att leda till 70 000 förlorade jobb det kommande årtiondet.

Och arbetarna är oroliga. I Tyskland har fackförbundet IG Metall anordnat protestmarscher mot de planerade svångremmarna. Och i USA har tillverkare och fack stångats länge.

En tillverkare som försöker adressera problemet är VW. När de officiellt startade produktionen av elbilen ID 3 i Zwickau var fabriksarbetarna en fokuspunkt. Dels genom att de fick vara med vid lanseringen och dels att företagets fackordförande kunde lugna från podiet och berätta att inga jobb skulle förloras på grund av omställningen.

Men även om VW har den inställningen i dag så vaccinerar det inte tillverkaren mot framtida neddragningar. Och på koncernnivå har Audi fått ta smällen ännu så länge.

Bernhard Mattes menade att branschen gör sitt för att säkra jobben, men sade under VDA-presskonferensen att Tyskland som nation måste se till att ”vädersäkra” bilindustrin för det är stormar på ingång.