Plattan ger trådlös elbilsladdning – på laddstation eller hemma

2022-05-10 15:24  
En taxi i Oslo rullar fram mot Momentum Dynamics laddplatta på 75 kW. Foto: Momentum Dynamics

En laddplatta i uppfarten? Nu lanserar Momentum Dynamics induktiv snabbladdning för bilar, upp till 75 kW. Samma laddplatta ska även täcka behovet hemma i villan.

Företaget gav ett bussbolag i delstaten Washington tillgång till 200 kW trådlös laddning redan 2018. Därmed slog Momentum Dynamics rekord på området. Nu lanserar de en lösning för induktiv snabbladdning som även täcker in personbilar.

Enligt det Pennylsvania-baserade bolagets pressmeddelande är deras teknik redo för marknaden.Systemet kan ladda personbilar såväl som lätta lastbilar 50–75 kW. Men lösningen täcker även in spannet 7–22 kW för hemmabruk.

Huvudspåret är att Momentum Dynamics laddplatta ska kunna gjutas in i asfalten vid offentliga laddstationer. Via induktion överförs energi från en metallspole i laddaren till en metallspole i mottagaren, och tack vare Momentum Dynamics så kallade dual-power mode kan plattan identifiera vilken typ av laddning fordonet tar. Till detta ska mottagardelen vara en enkel standardkomponent.

Läs mer: Continentals satsning: Laddaren som ska klara en slarvig parkering

Lösningen gör det enkelt för privatpersoner att ladda bilen medan de exempelvis handlar på stormarknaden. Kommersiella flottor får samma möjlighet, samtidigt som det blir enklare att hålla disciplinen kring att ladda exempelvis paketbilar vid hemmabasen.

Momentum Dynamics nämner dock inget om vad som anses vara en av de stora utmaningarna i sammanhanget – att positionera bilen rätt över laddplattan.

När Volvo lät taxichaufförer testa deras lösning så hade de hjälp av fyra kameror, utplacerade på vardera sida av bilen, för att parkeringen skulle bli perfekt.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt