Slår rekord med 200 kW trådlös laddning för elbussar

2018-04-23 07:26  
Foto: Momentum Dynamics

Ett bussbolag i delstaten Washington blev först med 200 kW trådlös laddning. Systemet från Momentum Dynamics slår rekord – faktum är att det levererar dubbelt så hög laddeffekt som Teslas Supercharger.

För flera år sedan utlovade Pennsylvania-baserade Momentum Dynamics att de skulle leverera 200 kW trådlös laddning. Nu har de sjösatt sitt system hos ett bussföretag i delstaten Washington – och elbussarna i staden Wenatchee laddas rekordsnabbt. Faktum är att Momentums innovation levererar dubbelt så hög laddeffekt som Teslas Supercharger.

– Transportbolag över hela jorden anstränger sig för att så snabbt som möjligt gå över till elbussar – men begränsningar i körsträckan hämmar en snabb utveckling. De här bolagen har väntat på en lösning som kan garantera att deras nya elbussar kan köra vilken rutt som helst, samtidigt som man under alla förutsättningar kan ha kvar en adekvat strömreserv, säger Andrew Daga, vd för Momentum Dynamics till Elektrek.

Under året ska systemet installeras på fler platser i USA, och under 2019 kommer lösningen lanseras i Europa. Momentum har ännu inte släppt några detaljer kring den bakomliggande tekniken, men de hävdar att systemet är mer energieffektivt än en plug-in-laddare med motsvarande effekt. De brukar nå minst 90 procents effekt, men den siffran kan komma att ändras när man når 200 kW.

– För elfordon är trådlös laddning den mest effektiva metoden för att kunna stödladda under körning. Inom fem minuter kan det trådlösa laddsystemet automatiskt ge nog mycket energi till fordonets batteri för att göra ännu en runda efter stoppet vid slutstationen. Det här innebär att elbussarna kan köra obegränsade cykler. Bussar med Momentums trådlösa laddsystem stannar till över den laddplatta som ligger inbäddad vägen, för automatisk laddning, säger Andrew Daga.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt