Opel lanserar skåpbil med batteridrift

2020-05-22 07:00  

För den sista milen – eller faktiskt de 30 sista. Opel har nu lanserat sin skåpbil Vivaro med batteridrift. Modellen kommer i tre storlekar och två olika batteripaket.

Sedan PSA-koncernen tog över Opel har elektrifiering blivit en allt tydligare trend och i fjol sade Michael Lohscheller att de 2025 kommer att ha hela produktportföljen elektrifierad.

Självklart pratar han om både laddhybrider och elbilar, men nu har Opel presenterat en av de senare – nämligen skåpbilen Vivaro-e. Modellen erbjuds i flera olika konfigurationer där det går att välja mellan tre olika storlekar och två olika batteripaket. När det gäller det senare handlar det om antingen ett 50- eller ett 75 kWh-batteri. Dessa ska ge upp till 23- respektive 33 mil. Tittar vi på drivlinan i övrigt så genererar elmaskinen 136 hästkrafter och 260 Nm. Alltså samma som i lilla Corsa-e och precis som den kompakta elbilen så går VIvaro-e att snabbladda i effekter upp till 100 kW.

Läs mer: Lyckat test med en tung lastbil på Gotlands elväg

När det gäller storlekarna handlar det om tre olika längder, från 4,6 meter upp till 5,3 meter, och utöver att ha ett lastutrymme går det att beställa bilen med flak och/eller med crewcab. Den största modellen har ett 6,6 kubikmeters lastutrymme och där kan man packa saker som mäter fyra meter i längd. För de som mer tittar på vikt kan nämnas att el-versionen med sin lastvikt om 1 275 kg nästan är lika kompetent som de med dieselmotor som får lasta 1 405. Dessutom kan el-skåpbilen dra upp till ett ton.

Opel har de senaste åren inte varit ett storsäljande märke i Sverige. Men kanske kan det vara så att elektrifieringen ändrar på detta.  Vivaro-e är ju storleksmässigt ett hack över Nissan NV200 – vilket gör den attraktiv för en bredare målgrupp.

Fakta Opel Vivaro-e

Pris: icke officiellt

Drivlina: Elmaskin

Maxeffekt: 100 kW/136 hk

Max vridmoment: 260 Nm

Batterikapacitet: 50- eller 75 kWh

Räckvidd WLTP: 230- respektive 330 km

Maxhastighet: 130 km/h

Snabbladdningskapacitet: 100 kW

Ombordladdare: 11kW trefas (tillval) 7,4 kW enfas (standard)

Felix Björklund

Mer om: Opel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt