FCA-chefen: ”Elektrifiering är framtiden för prestandabilar”

2020-07-07 11:45  
Foto: Fiat Chrysler

Muskelbilar ska låta… eller? På väldigt kort tid har även hårdföra elbilsmotståndare insett att V8:or kanske inte har framtiden framför sig. ”Vi är väldigt intresserade av elektrifiering, speciellt när det kommer till prestanda”, säger Tim Kuniskis, på Fiat Chrysler Automobiles.

I förra veckan avtäckte Fiat Chrysler Automobiles (FCA) sin senaste prestandaskapelse. En modell kallad Dodge Durango SRT Hellcat. För oss på den här sidan Atlanten kanske namnet inte säger så mycket, men det rör sig om en större familjesuv som begåvats med en 6,2-liters V8 om 710 hästkrafter.

– "The Brotherhood of Muscle" inkluderar modellfamiljer av alla storlekar. Den 710 hästkrafter starka Hellcat är världens mest kraftfulla suv någonsin, sa Tim Kuniskis FCA:s chef för personbilar i Nordamerika, vid lanseringen.

Och det är oerhörd prestanda – utan ett uns av elektrifiering. Men snart kan det bli ändring på det. För i en intervju med Motor1 avslöjade Tim Kuniskis, att man sneglar på vad tekniken kan göra.

Läs mer: Nu ska trådlös laddning testas på taxibilar i Oslo

– Jag tror absolut att elektrifiering är framtiden för prestandabilar och det som kommer att göra att prestanda kan existera bland kommande [miljö-] regleringar, säger han till sajten.

FCA kanske inte har gjort sig kända som en bilkoncern som ligger långt fram inom området, men i USA så säljs Chrysler Pacifica i ett laddhybridutförande – och den har visat sig locka många köpare. Därtill kommer flera av Jeeps modeller som laddbara. Och enligt Tim Kuniskis är det den vägen man måste gå för att framtida prestandabilar ska kunna få elektrisk draghjälp under huven. För som han ser det är det inte kostnadsmässigt försvarbart att försöka elektrifiera modeller som byggs i små serier.

– När kostnaden kommer ner för mainstreamprodukter, först då öppnar det upp dörren för det galna, säger Tim Kuniskis.

Kuniskis gick inte in i detalj om när det kan bli tal om prestanda-elektrifiering för FCA:s del. Men om Dodge ska hålla sig relevant i konkurrens med Teslor och andra elbilar på den i USA så viktiga dragracing-scenen – bör det ske förr snarare än senare.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt