Opinion

"Vi har inga armar i kors"

Att slippa havstulpaner utan att samtidigt förgifta havsmiljön är en svår nöt att knäcka. Avskräckande färger har hittills varit den vanligaste metoden att hålla båtskrovet rent. Foto: Scanpix
Anneli Rudström

DEBATT. Anneli Rudström på Kemikalieinspektionen svarar på kritiken från Niklas Krantz i Ny Teknik nr 46 och välkomnar debatten om bottenfärgerna. ”Han har rätt om skadligheten men att vi bara sitter och väntar på EU, det är fel, säger hon.

Kemikalieinspektionen välkomnar debatten om de fysikaliskt verkande ”östkustfärgerna”. Niklas Krantz har rätt när han skriver att dessa färger är potentiellt skadliga för miljön och att vi som myndighet vetat om detta under lång tid. Det är däremot en felaktig bild Krantz målar upp när han påstår att vi inte gör något alls och att vi inte följer forskningsfronten.

Kemikalieinspektionen representerar Sverige i dessa frågor och sitter inte på något vis och väntar på att EU ska komma med direktiv utan har som målsättning att vara en av de mest tongivande medlemsstaterna inom EU. Sverige har under fem år drivit ett ärende att även zinkoxid som förekommer i hög halt i de fysikaliskt verkande färgerna ska betraktas som verksamt ämne i båtbottenfärger, tyvärr utan att vi hittills vunnit gehör för detta.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här