Hittar defekter i broar med ljud

2017-07-06 11:30 Johan Kristensson  
Stålbro för järnväg. Foto: Pixabay

Amerikanska tågjätten Union pacifics 18 000 broar kräver stora resurser att inspektera.Med sensorer hoppas företaget hitta problem innan de växt till sig.

Union pacific (UP) opererar ett enormt nätverk av järnvägar i framförallt centrala och västra USA. Drygt 95 procent av de cirka 18 000 broarna inspekteras minst två gånger varje år av specialutbildad personal som arbetar i par.

Företaget har nu startat flera olika typer av samarbeten för att hitta sätt att komplettera inspektionerna.

– Vi vill få reda på potentiella problem mellan de ordinarie inspektionerna, och finns det ett sätt vill vi dra nytta av det, säger chefen för brounderhåll Todd Martindale i en artikel på UP:s hemsida.

Målet är ett kostnadseffektivt och lättanvänt system som kompletterar inspektionerna och söker efter sprickor och defekter i brodelar.

Ett av samarbetena är med universitetet i Nebraska där studenter använder sig av sensorer för att samla in data från stålbroar.

– Det finns oändligt med böcker som beskriver defekter i broar, men hur defekten ska upptäckas i samma stund som den uppstår är okänt för forskarna, säger Saeed Azam vid lärosätet.

Studenterna monterade sensorerna på brodelar och skapade en modell av bron baserad på sensordatan. Genom att samla in datan igen och jämföra den med modellen kan förändringar som kan betyda en potentiell defekt upptäckas.

– Kvantitativ data som den här låter oss bestämma en defekts status. Det är objektiv information till broinspektörer och underhållsteam och kräver inte åratal av expertis, säger Saeed Azam.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS